In het verleden hoorden we niet al te veel over duurzaamheid van groothandelaars-distributeurs. Voor deze bedrijven met traditioneel kleine marges leken de kosten van “going green” buiten bereik. Maar de laatste tijd wordt het onderwerp steeds populairder. Waarom? Daarvoor zijn meerdere redenen.
Ten eerste is het onvermijderlijk dat je efficiënter zal worden, wanneer je werkt met duurzaamheid. Je elimineert afval; stroomlijnt verouderde, onhandige processen en stimuleert innovatie binnen uw bedrijf. En dat betekent onvermijdelijk meer geld in uw zak. En niet te vergeten, u doet goed werk voor het welzijn van de planeet.
Ten tweede, uw klanten geven om u. Zij vinden het belangrijk dat uw activiteiten duurzaam zijn, dat uw logistiek groen is. Klanten hebben sneller meer vertrouwen in een bedrijf dat sociale of milieukwesties steunt, ook geeft het jouw bedrijf een positiever imago.
Een derde reden is dat u met weinig inspanning al een duurzame reputatie kan creëren. De eerste stap is ervoor te zorgen dat u precies weet wat duurzaamheid voor uw bedrijf betekent. Kijk eens goed naar uw activiteiten, uw opslag- en distributieprocessen, hoe en waar u producten betrekt van leveranciers en hoeveel afval u jaarlijks produceert. Als u hier goed op inspeelt, kan u uzelf op de markt brengen als een milieuvriendelijk bedrijf.
“Sustainability trends in distribution and wholesale are changing rapidly”, zegt Nabil Nasr, directeur van het Golisano Institute for Sustainability. Zorg ervoor dat uw bedrijf vroeg inspeelt op deze trend, zo kan u een stapje voor zijn op uw concurrentie.
Duurzaamheid zal steeds belangrijker worden voor groothandelaars en distributie, maak uw bedrijf efficiënter en verbeter uw processen. Bekijk eens onze sectorpagina voor groothandel en distributie om software en IT te bekijken die u hierbij kunnen helpen.