De drankenhandels van vandaag lijken in niets meer op die van amper een vijftal jaar geleden: de winkelpunten worden steeds digitaler. Het grote voordeel van die automatisering is vooral dat daardoor de klant een betere winkelervaring krijgt en dus ook graag terugkeert. Minder papierwerk en administratie betekenen nu eenmaal meer tijd die je kan investeren in de relatie met de klant en in een winkelbeleving die het verschil maakt.
Om goed en doorgedreven te digitaliseren, kunnen drankenhandels op verschillende fronten werken:
Gebruik digitale schaplabels in plaats van papieren etiketten
Digitale schaplabels of e-labels kan je vanuit je ERP-programma updaten wanneer de prijzen veranderen of wanneer er tijdelijke kortingen zijn. Dat werkt uiteraard een pak sneller en correcter dan papieren labels die je moet opstellen, afdrukken en manueel vervangen. In je ERP-pakket stuur je met een paar kliks de nieuwe prijzen door naar de digitale prijslabels. Drankenhandels die hun prijzen vaak veranderen, boeken op die manier een enorme tijdwinst. Daarnaast besparen ze energie, papier en drukinkt. De schaplabels zijn verbonden met het ERP-programma (zoals DrinkMaster, gebaseerd op Microsoft Dynamics NAV) van waaruit je alle prijzen centraal beheert. Dat zorgt voor gemak en duidelijkheid over de prijzen, en uiteindelijk een grotere klanttevredenheid.
Zet leeggoedautomaten
Zet aan de ingang van de winkel een leeggoedautomaat van TOMRA. Daar kan de klant zelf zijn leeggoed in stoppen, een leeggoedticket ontvangen en vervolgens rustig verder winkelen. Voor de drankenhandel is zo’n toestel een investering die zichzelf terugverdient. Het personeel hoeft zich namelijk niet constant bezig te houden met het leeggoed maar kan zich toeleggen op het adviseren en helpen van klanten, bijvoorbeeld bij het kiezen van de juiste wijn of het passende bier voor elke gelegenheid. Ook aan de kassa kan het personeel meer gefocust en sneller werken zodat er minder wachtrijen zijn.
Integreer de kassa met het boekhoudsysteem
Met DrinkMaster als boekhoudsoftware die geïntegreerd is met het kassasysteem, kunnen drankenhandels ’s avonds met één klik op de knop alle verkochte artikelen doorboeken naar de boekhouding. De drankenhandels hebben op die manier een pak minder administratie te verwerken: ze hoeven geen cijfers meer dubbel in te voeren en alles gebeurt veel correcter en efficiënter. Minder administratie, meer tijd voor de klant.
Voer digitale klantenkaarten in
Een tevreden klant is een gebruiker die terugkomt. Bovendien is het eenvoudiger om klanten te behouden dan om nieuwe klanten aan te trekken. Trouwe klanten leg je dus maar best in de watten. Dat kan bijvoorbeeld door te werken met klantenkaarten die de gebruiker eenmalige of herhaalde voordelen opleveren. Digitale klantenkaarten bieden extra gebruiksgemak. Zo werkt Freedelity op basis van de elektronische identiteitskaart. Het is een puntensysteem waarmee je trouwe klanten beloont en tegelijkertijd je marketingproces optimaliseert. Bovendien is het perfect te integreren in DrinkMaster, zodat alle gegevens in de centrale database terechtkomen. Eens je je gebruikers kent, kan je gericht reclame maken zodat klanten alleen de boodschappen ontvangen waar ze echt iets aan hebben.
Communiceer met klanten via Facebook
Ook voor drankenhandels biedt Facebook een extra (en gratis) communicatiekanaal waarmee je je klanten iets extra’s kan bieden. Je gebruikt Facebook als een manier om informatie te geven, bijvoorbeeld over aangepaste openingsuren, acties of nieuwigheden. Nog mooier is het als je er ook cocktailrecepten post of een event aanmaakt voor een proefmoment. Zet er ook regelmatig een mooie foto of een verslagje bij en je ziet het aantal volgers en delers stijgen. Zo kan je je bereik gemakkelijk vergroten. Koudwatervrees is niet nodig, want een bedrijfspagina aanmaken op Facebook is helemaal niet moeilijk.
Schakel over naar digitale informatieschermen
Drankenhandels die digitale schermen gaan gebruiken, willen nooit meer terug naar het tijdperk van de kartonnen displays. Logisch, want digitale schermen bieden veel meer mogelijkheden. Het is daarmee zeer eenvoudig om de getoonde boodschappen aan te passen. Je kan ook een rotatiesysteem instellen met meerdere berichten, zoals de acties van de week of maand, seizoensgebonden berichten zoals nieuwjaarsgroeten, informatie over de openingsuren enzovoort. Ook de afbeeldingen zijn heel eenvoudig te wijzigen. Voor de klanten zijn de digitale schermen een extra bron van informatie die ook het winkelen aangenamer maakt.
Kies automatische kassa’s voor betalingen in cash
In veel supermarkten en voedingszaken zie je al gesloten kassasystemen, waar de klanten cash geld in stoppen en automatisch hun wisselgeld krijgen. Ook voor drankenhandels is dit een zeer handig systeem: de klant kan heel snel met cash betalen zodat de wachtrijen aan de kassa korter zijn, en de kassa klopt altijd. Het betaalstation geeft namelijk systematisch het juiste bedrag terug en is bovendien niet alleen geïntegreerd met de kassa maar ook met de boekhouding. Kortom, de klant wordt sneller geholpen en de medewerkers aan de kassa werken correcter en veiliger.
Ontdek DrinkMaster: bedrijfssoftware voor de drankenhandel. Onze ERP- en kassasoftware bespaart tijd in je drankenhandel.