Hoe overtuig je een klant bij jou te kopen als die al jaren hetzelfde product koopt bij je concurrent? En hoe val je op bij nieuwe klanten? Producenten van technische artikelen verkopen vaak kwalitatief hoogstaande maar gelijkaardige producten. Als je geen manier hebt om op te vallen zien klanten je al vlug niet meer staan.
Je wil natuurlijk niet (enkel) concurreren op prijs. Dat leidt al vlug tot prijzenoorlogen, vooral als prijs en kleine marges eigen zijn aan jouw business. Door de juiste value added services te bieden kun je je customer acquisitie strategie echter grondig uitbreiden. Webshops, e-commerce, apps en online selfservice platformen zijn geweldige manieren om op een digitale manier je service niveau hoger te leggen dan je concurrent. We vertellen je hoe.
Wat zijn Value Added Services (VAS)?
Je product of dienst is maar een deel van wat je verkoopt. Je levert ook service, dienst na verkoop en natuurlijk kennis. Value Added Services, kortweg VAS, zijn alle extra diensten en voordelen die je als groothandel aanbiedt bovenop je standaard productaanbod. Als je die extra services naadloos integreert in je product ben je je concurrenten een stapje voor.
Je verbetert zo je product zonder al te grote veranderingen door te voeren gezien deze extra services je product juist aantrekkelijker maken. Het helpt je als bedrijf om meer verkoop te generen en je activiteiten uit te breiden. Enkele voorbeelden van Value Added Services (VAS) zijn:
- Installatie en assemblage: Help klanten bij het samenstellen van producten, bundelen van componenten of het labelen van goederen.
- Technische ondersteuning en helpdesk: Zorg voor snelle en deskundige hulp bij technische problemen.
- Onderhouds- en reparatiediensten: Zorg ervoor dat onderhoud en reparatie in je product of dienst vervat zitten om zorgen bij de klanten weg te nemen.
- Training en opleidingen: Organiseer workshops of webinars om klanten te helpen bij het begrijpen en gebruiken van producten.
- Consultancy en adviesdiensten: Bied expertise aan bij het ontwerpen van oplossingen die aan de behoeften van klanten voldoen.
- Ontzorging en managed services: Specifieke bedrijfsfuncties of processen gedeeltelijk of volledig gaan overnemen om klanten te ontlasten.
- Thought leadership: Stoef met je kennis. Blogs, e-books, whitepapers en webinars zijn maar een paar manieren om te bewijzen dat je een expert in je veld bent. Als klanten je website bezoeken wanneer ze met vragen zitten, bezoeken ze die ook als ze een aankoop willen doen.
- Maatwerk: Mensen willen vaak niet het product dat je verkoopt, maar het product dat in hun hoofd zit. Lever je op maat gemaakte producten, dan zijn klanten meer dan bereid extra te betalen.
Zoek dus de toegevoegde waarde in je service. Al deze value added services bieden een voordeel voor je klanten (vandaar de naam). Maar je hoeft ze niet allemaal meteen toe te passen. Vraag hen wat ze nodig hebben en speel daarop in.
Denk ook na over het integreren van deze value added services in je interne werking. Bekijk alle oplossingen voor groothandels en Value Added Distributors (VAD).
[Whitepaper] Digitale Transformatie bij Moderne Groothandels
Ontdek hoe je met de Value Added Distribution (VAD) en een composable ERP-oplossing je bedrijf naar nieuwe hoogtes kunt tillen. Van het optimaliseren van je value added services en digitaliseren van medewerkers op de baan, tot het stroomlijnen van samenwerking met partners en het efficiënt beheren van voorraad- en prijzen. Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en ontdek je volgende stap naar een competitief en toekomstgerichte organisatie.