Zonder dat we het altijd doorhebben ontstaat er een steeds completere digital twin van de wereld om ons heen. We gebruiken applicaties die bijvoorbeeld een virtueel beeld geven van waar we ons bevinden of wat we er binnenkort gaan zien. Maar wat zijn redenen voor de maakindustrie om digital twins te omarmen?
Reden 1: Van standaardisatie naar personalisatie
Ook in de maakindustrie worden individuele klantwensen steeds belangrijker. Door digitalisering zijn consumenten in staat om rechtstreeks hun bestellingen te doen bij producenten binnen de maakindustrie. Tegenwoordig kun je vanaf je thuiswerkplek bijvoorbeeld je eigen auto configureren. Maar dit heeft tot gevolg dat productieprocessen steeds vaker aangepast moeten worden en niet alleen meer standaard producten gemaakt worden. Hogere niveaus van maatwerk zorgen vragen om een virtuele oplossing om nieuwe productontwerpen te valideren, omdat het veelvuldig testen en aanpassen van fysieke productieprocessen veel te kostbaar is.
Reden 2: Een groter niveau van voorspellend onderhoud
Een digitale tweeling wordt in een virtuele omgeving constant gevoed met digitale operationele gegevens van productie-installaties. Door met sensoren en camera’s de stappen in het productieproces te meten, en bijvoorbeeld energieverbruik gegevens en uitstoot voortdurend te controleren, kunnen steeds slimmer wordende computers het onderhoud voorspellen. Digital twins dragen dus bij een een grotere continuïteit van het productieproces. Dat is van onschatbare waarde omdat uitval in de meeste gevallen de grootste kostenpost is.
Reden 3: Het produceren van producten met een hogere kwaliteit
Het grote verschil met testen op een fysiek productiesysteem is dat er op een digitale tweeling in dezelfde tijd veel meer scenario’s toegepast kunnen worden. Je kunt bijvoorbeeld berekenen wat er gaat gebeuren als systemen in het productieproces enkele jaren in gebruik zijn. Met als resultaat dat digitale twins kwalitatief hoogwaardigere producten opleveren.
Reden 4: Het ontstaan van nieuwe businessmodellen
Een producent van navigatiesystemen kan in de toekomst belangrijke data opleveren voor het wegenonderhoud. Miljoenen slimme auto’s die voorzien zijn van sensoren sturen hun data over elke hobbel in de weg. Al die miljoenen mensen op de weg beseffen zich niet dat ze samen een ‘real time’ wereld in kaart aan het brengen zijn. We zijn ervan overtuigd dat er op het gebied van data een nog onontgonnen terrein aan kansen ligt.