Wie als retailer werkzaam is in de drankensector, heeft het vak waarschijnlijk gekozen om met klanten bezig te zijn. Goed advies geven of een aanbeveling doen, is voor hen interessanter dan administratie. Maar dit ‘mensenwerk’ wordt al te vaak verstoord door een aantal uitdagingen en trends voor retailers in de drankensector die heel herkenbaar zijn. Gelukkig valt daar iets aan te doen…
Uitdaging 1: Administratieve werkdruk
Administratie kost veel tijd en is vaak complex door het uitgebreide assortiment en de vele leveranciers. In veel gevallen worden in- en verkooplijsten bijgehouden in ingewikkelde en, vaak onoverzichtelijke, Excel-bestanden.
Uitdaging 2: Het ontbreken van actueel inzicht in voorraden
Zo kunnen bijvoorbeeld je statistieken per leverancier ontbreken. Wat zijn de openstaande orders, wat is al ontvangen, maar nog niet gefactureerd, zijn retourzendingen al afgeboekt of opgeboekt? Dit soort vragen kunnen zorgen voor onduidelijkheid over de actuele stand van je voorraad. Iets wat je eigenlijk met één druk op de knop zou moeten kunnen achterhalen.
Uitdaging 3: Onoverzichtelijke promoties
Drankenleveranciers komen geregeld aankloppen met allerhande promoties. Maar hoe zat het ook alweer met de geldigheid van die promoties en bij welk aantal kan de klant van een voordeel profiteren? Soms zijn die promoties zo gecompliceerd, dat er niet eens gebruik van wordt gemaakt.
Uitdaging 4: Wet- en regelgeving
Denk hierbij aan alle werkzaamheden die je in de drankensector moet verrichten op het gebied van de afdracht van accijnzen, maar ook aan al het gedoe rondom leeggoed (statiegeld).
Uitdaging 5: Verouderde administratieve systemen
Als zaakvoerder in de drankensector wil je, ook als je thuis bent, weten hoe het ervoor staat met je bedrijf. Met verouderde administratieve systemen is dat echter niet altijd mogelijk. Misschien wil je wel inzicht in je financiële huishouden via een dashboard op je smartphone?
Uitdaging 6: Problematieken rondom verhuur
Er zijn ook veel drankenhandels die feestjes faciliteren, en die dus bijvoorbeeld een biertap, glazen en een partytafel verhuren. Maar wat na zo’n feestje? Heb je alle materiaal op tijd teruggekregen, en hoe zit het met de afhandeling van mogelijke schade?
Uitdaging 7: Het niet goed spotten van trends
Tot slot zou het handig zijn als je op basis van eerdere aankopen het consumentengedrag kan voorspellen. Zodat je weet wanneer je beter witte wijn in plaats van rode wijn zou inkopen. Dit is slechts een voorbeeld, maar als je trends niet op tijd opmerkt, kan je met slecht verkopende voorraden blijven zitten.
Hoe los je nu deze 7 uitdagingen op?
Speciaal voor deze uitdagingen voor retailers in de drankensector hebben we bij ESC Drinkmaster 365 ontwikkeld, een complete bedrijfssoftware voor de drankensector. In ons volgend blogartikel ‘8 voordelen van bedrijfssoftware voor de drankensector‘ gaan we dieper in op de voordelen van Drinkmaster 365.