Upgrade naar Microsoft Dynamics 365 Business Central en maak je Navision of Dynamics NAV-omgeving klaar voor de nieuwste technologieën. Upgraden naar Business Central kan je op twee manieren doen. Vergelijk je software met een huis dat je enkele jaren geleden kocht en graag wil aanpassen aan de moderne levensstandaard. Ga je dan voor de volledige vernieuwbouw of de kamer-per-kamer-aanpak?
De vernieuwbouw-methode om te upgraden naar Business Central.
Verbouwers zullen beamen dat dit absoluut de beste manier is om een grondige renovatie aan te pakken. Plannen worden gemaakt door bedreven architecten en de grove borstel gaat door alle ruimtes en technische onderdelen van je woning. Daarna wordt alles opnieuw vanaf de gestripte muren en funderingen opgebouwd met moderne, energiezuinige en recente technieken.
Wanneer we deze analogie doortrekken naar onze NAV of Navision-installatie zou dit dus resulteren in volgend stappenplan:
- Inventariseren en hertekenen van het bestaande maatwerk. Eventueel wordt maatwerk daarbij vervangen door beschikbare nieuwe features in Business Central. Mogelijk doen we een beroep op commerciële apps (ook wel extensies genoemd) om ontbrekende functionaliteit toe te voegen. Het resultaat is een plan voor onze verbouwing.
- We bouwen de fundering daarna opnieuw op door weerhouden concepten opnieuw te maken in de recente technologieën binnen Business Central.
- Als laatste stap zorgen we dat je historische data zoveel mogelijk kan meegenomen worden tijdens dit traject.
Het resultaat
is een oplossing ontdaan van alle ballast, klaar voor de toekomst. Het traject is pittig en drastisch, maar het eindresultaat is een ‘vernieuwbouwing’ en ons systeem voldoet aan de normen van morgen. Het is daarna ook veel eenvoudiger nieuwe modules op apps op het systeem te installeren om extra ambities waar te maken.
Als nadeel van deze route zien we opnieuw de parallellen met de woningbouw. De investering is aanzienlijk, zowel in geld als tijd van je interne medewerkers. Je huis voelt als nieuw aan en de inwoners zullen moeten wennen aan de nieuwe omgeving.
De kamer-per-kamer-methode
Ook hier zijn de parallellen met de woningbouw duidelijk, we nemen kamer per kamer van ons systeem onder handen. Uiteraard vertrekken we ook hier van een gedegen plan, maar onverwachte hindernissen kunnen steeds opduiken. De gefaseerde aanpak staat ons toe om de oude ruimtes te blijven gebruiken en tegelijk toch in de nieuwe de voordelen van moderne technieken te ervaren. Ook hier zetten we de stappen even op een rijtje:
- Stap 1 is een upgrade van je systeem naar ‘Business Central 140’. Dit is het hybride rustpunt omdat deze versie het mogelijk maakt om je oude maatwerkcode om te zetten in de vernieuwde programmeeromgeving. Deze versie is ook de laatste versie met een volwaardige langdurige support tot medio oktober 2023. Het is dus een stabiel punt om onze verbouwing aan te vatten.
- Daarna inventariseren we het maatwerk en bepalen een plan van aanpak: ‘welke ruimtes gaan als eerste op de schop’. Ook hier kijken we steeds of standaardfunctionaliteit of het gebruik van beschikbare apps een oplossing kunnen bieden.
- We sluiten een raamcontract af met specifieke afspraken rond het upgradetraject. Het bevat de timing, tempo en gewenste oplevermomenten voor onze renovatie.
- Wanneer een onderdeel klaar is nemen we deze na testen in gebruik en starten we het volgende onderdeel, tot alle kamers afgewerkt zijn.
Voordelen
Voor deze manier van werken zijn de gefaseerde aanpak, met spreiding van zowel je beschikbare resources als budget. Je kan ook tijdens het proces nog bijsturen en prioriteiten bepalen.
Maar verbouwers kennen ook de valkuilen van deze aanpak, het risico om in een bouwwerf te blijven wonen en je timing en budget loopt het risico te ontsporen. Een kamer-per-kamer-aanpak moet dus absoluut voorzien zijn van een duidelijk plan van aanpak met afgelijnde doelen. Het resultaat moet aan het einde van de rit een complete renovatie evenaren.
Net zoals er geen twee bouwprojecten hetzelfde zijn, zal ook voor elk van onze klanten die wensen te upgraden naar Business Central bovenstaande afweging andere conclusies met zich meebrengen. Laat ons daarom samen met je accountmanager het gesprek aangaan, de koffie staat klaar.
Er komen trouwens in april weer heel wat krachtige nieuwigheden bij. Check Business Central’s roadmap hier, en hou ook deze site in de gaten want binnenkort demonstreren we een aantal nieuwe features!