Komt dit je bekend voor?
- Je zet veel verschillende marketingacties op maar ze versterken elkaar niet.
- Je klanten en eigen medewerkers gebruiken de e-commerce nog niet écht zoals het moet.
- Je hebt het gevoel dat je méér kan halen uit je webshop.
- Advertentiekosten bij Meta en Google stijgen maar ze brengen niet genoeg op.
- Je e-commerce- en marketingteam hebben een klankbord nodig.
- De orderwaarde mag hoger en klanten mogen frequenter langskomen.
Wij bij ESC vertrekken graag vanuit een helicopterview: we analyseren de huidige situatie op verchillende domeinen. Waarom? Omdat e-commerce succes de wisselwerking is tussen verschillende afdelingen, disciplines en domeinen. Een quick fix van één issue maakt geen impact, maar dat weet je vermoedelijk al… 🚀
Zo verloopt een E-commerce Quickscan
📝 15 min. e-business enquete
Via gerichte vragen over jouw bedrijf, e-commerce en marketingaanpak leggen we de fundering voor de E-commerce Quickscan. Ik hou van enquêtes… zei niemand ooit, maar deze is zo belangrijk dat je hem gewoon doet. Toch?
🥊 30 min Challenger Sessie
Een van onze Digital Consultants overloopt met jou de antwoorden en zoomt in op mogelijke knelpunten. Onze consultants hebben “de gave” om in een mum van tijd tot kern door te dringen en te duwen waar het pijn doet.
📡 Turn on the scanners!
We scannen je e-commerce op vlak van SEO, Google Analytics, UX/UI gebruiksvriendelijkheid etc… We verwerken de data tot inzichten.
🌟 Pitch perfect
Enkele dagen na de quickscan presenteren we de resultaten maar nog belangrijker zijn de aanbevelingen om de e-commerce sneeuwbal aan het rollen te brengen.
Onze E-commerce Quickscan werkt op verschillende domeinen
Met de resultaten van de enquete, de verzamelde data en een gesprek met jou over de doelstellingen van je onderneming, doen we onze aanbevelingen. Een Digital Consultant buigt zich over de analyse en maakt een roadmap voor jouw e-commerce succes.
E-commerce strategie
Welke doelgroepen, klantsegmenten en markten benader je. Via welke kanalen en met welke value proposition? Wat zijn je top-level strategische KPI’s?
❓ Is je strategie helder voor iedereen? Of houdt het op na “online verkopen aan iedereen die het wil”?
Marketingproces
Hoe ziet je marketingplanning er uit en maak je gebruik van marketing automation? Zet je in op content marketing in combinatie met social media & community building? Hoe goed is je emailmarketing database? Google Adwords en social media-advertenties die opbrengen?
❓ Doe je al aan 360°-marketing of is het meer ad hoc en van alles een beetje?
Webshop of e-commerce-platform
Is de UX / UI van je webshop gebruiksvriendelijk of kost de frictie je omzet? Hoe rankt je webshop in Google (SEO)? En meet je alles door in Google Analytics (GA4) rapporten waardoor je ook aan conversie-optimalisatie kan doen?
❓ Hoe frequent tweak je je webshop en test je de impact van die tweaks op je doelen?
Je bedrijf of organisatie
Is e-commerce een one-man / one-woman show of werkt je hele organisatie mee aan het succes ervan? Hoe groot is de digitale mindset van je mensen en welke technologie en software draait er ‘naast’ de webshop? Ben je data-gedreven en beschik je over business intelligence?
❓ Hoe groot is de digitale maturiteit in je organisatie?
Het resultaat van de E-commerce Quickscan
Roadmap
- Low hanging fruit
- Marketingadvies
- Strategisch aanpak
Technische SEO-analyse
- Online zichtbaarheid
- On-page SEO tips
- Technische Site Audit
UX/UI analyse
- Webshop flows
- Pagina ervaring
- Betaalproces
💡 Onze Digital Consultants helpen bedrijven als Cook & Bake, Bermadecor, Donck, Deschacht, Grandeco en nog vele andere bedrijven meer halen uit hun e-commerce.