Diversificatie is van essentieel belang voor de groei en het succes van een bedrijf. Een van de strategieën die steeds meer aandacht krijgt, is multi-store e-commerce. Hierbij kunnen bedrijven meerdere online winkels beheren om verschillende doelgroepen te bereiken en markten te verkennen. Tegelijkertijd speelt Enterprise Resource Planning (ERP) een cruciale rol in het stroomlijnen van bedrijfsprocessen. In deze podcast bespreken we hoe het integreren van verschillende ERP-systemen in multi-store e-commerce kan leiden tot succes via de case van Buildmat.
Wat is multi-store e-commerce?
Bij een multi-store worden meerdere bedrijven ondersteund onder een en dezelfde e-commerce platform. Volgens Franky Piferoen, Team- & Competence Lead | SQL & Data bij ESC, zal dit ervoor zorgen dat bedrijven die erbij komen altijd maar sneller kunnen opgestart worden en op deze manier kan een bedrijf meer aan diversificatie en aan specifiekere klantenbehoeften voldoen. Deze diversificatie vergroot niet alleen de zichtbaarheid en naamsbekendheid van een merk, maar vermindert ook het risico van het afhankelijk zijn van een enkele markt.
Voordelen van een multi-store
Om te beginnen is diversificatie een duidelijk voordeel. Omdat het bedrijven in staat stelt om meerdere merken, productlijnen of markten aan te bedienen, wat de blootstelling tot risico’s vermindert. Daarnaast verbetert ook de lokale relevantie. Het maakt het bedrijf mogelijk om lokale markten beter te bedienen met aangepaste inhoud en prijzen via de verschillende winkels. Tot slot zal er een verbetering zijn van de klantenervaring aangezien het klanten een gepersonaliseerde ervaring biedt, afgestemd op hun specifieke behoeften en interesses.
Voor bedrijven, holdings of portfolio companies met een divers bedrijvenbestand biedt het dan weer snellere go-to-market, verlaging van implementatie-risico en de plus van schaalbaarheid.
Kortom biedt multi-store e-commerce een veelzijdige aanpak voor bedrijven om groei en succes te bereiken in een steeds veranderende digitale wereld.
🎙Podcast ‘Let’s Talk Shop’
In “Let’s Talk Shop” kaart Yassin Ait Lamine interessante e-commerce cases en onderwerpen aan. Experts delen hun ervaring met jou.
▶ 10 episodes
Toepassing Buildmat
Buildmat is een toonaangevend bedrijf in de bouwsector dat zich specialiseert in innovatieve producten, efficiënte toelevering en project- & engineering advies. Het bedrijf biedt een uitgebreid scala aan services en producten aan en is continu op zoek naar verbeteringen. Dit doet het via de 8 bedrijven, waarvan Deschacht het grootste is. In het geval van Buildmat is het ook zo dat er gebruik wordt gemaakt van verschillende ERP-systemen. “Dit lossen we op via een generieke interface en het feit dat de eigenlijke koppeling van het ERP-systeem aan het platform op verschillende manieren kan gebeuren (API, Text Files,…). Ze zijn allemaal ondersteund en dat maakt het gemakkelijker om te koppelen op verschillende ERP-systemen.“