Naar jaarlijkse traditie organiseerde Sana Commerce opnieuw hét B2B E-Commerce Event van de benelux. ESC kon als Sana Commerce Gold Partner niet ontbreken en al zeker niet omdat een van onze b2b e-commerce cases geselecteerd werd als voorbeeld! Ameel Candy World’s Digital Marketingmanager Jim Bogaert deelde er de geheimen achter hun e-business succes.
Ameel Candy World is groothandel in snoep, chocolade, dranken en andere zoetwaren voor supermarkten, tankstations, krantenwinkels en tal van andere shops. Na amper 1 jaar online te zijn met hun B2B-Webshop gebruikt méér dan 40% van hun klanten actief de webshop, die direct geïntegreerd is in hun ERP-Systeem, Microsoft Dynamics NAV. Een enorme efficiënte-verhoging voor hun binnen- en buitendienst. Die zich hierdoor méér kunnen concentreren op het echte verkopen of up- en cross-selling in plaats van overbodig administratief werk bij terugkerende bestellingen.
Ameel’s Digital Marketing Manager gaf tijdens het event een seminar met als titel “8 hacks voor het lanceren van je webshop” . Die tips delen we graag:
- Maak op voorhand webshopaccounts voor uw bestaande klanten. Dit is een belangrijke stap, zo zullen klanten voor de allereerste keer inloggen met de basisgegevens die reeds in uw ERP-pakket zitten. Hierdoor gaat de onboarding véél sneller en moet uw klant zich niet eerst registreren.
- Hou de introductiemail persoonlijk en simpel. Uw bestaande klanten wensen geen grote uitleg wat uw webshop allemaal kan en hoe deze is opgebouwd en wat allemaal nog zal kunnen in de toekomst. Ze willen de webshop direct zelf bekijken en zelf rondkijken in uw shop. Geef ze dan ook direct die kans!
- Lanceer met een kort video. Video converteert, spreekt aan en is héél gemakkelijk te delen op social media. Ameel Candy World zet hier algemeen héél sterk op in, bekijk zeker eens Ameel’s Youtube kanaal ter inspiratie!
- Bestudeer het gedrag van je klanten met Hotjar. Met deze tool is het mogelijk het gedrag van uw klanten te analyseren, dit door het pad van hun muisaanwijzer op uw webshop te volgen. Zo kunt u zien hoe uw bezoekers uw webshop gebruiken en vindt u hierdoor snel bepaalde onduidelijkheden of fouten in uw shop.
- Maak een online poll. Door een kleine popup weer te geven wanneer klanten uw webshop bezoeken met een korte vraagstelling hoe ze uw webshop ervaren kan je héél snel aan interessante informatie geraken. Je kan een vrijblijvend veld openlaten waar ze extra commentaar kunnen achterlaten en zo tot nieuwe inzichten komen.
- Organiseer een webshop-examen voor uw collega’s! Uw collega’s zijn DE ambassadeurs als het aankomt op de verspreiding van uw webshop. Het is van groot belang dat uw vertegenwoordigers op baan zelf perfect met de webshop kunnen werken. Zij zorgen voor de uiteindelijke verspreiding eigenlijk!
- Volg de aanvragen voor login’s duidelijk op. Mensen laten hun gegevens achter en willen waarschijnlijk een bestelling plaatsen. Zorg dat deze mensen voor en na de verkoop een duidelijke opvolging krijgen! Dit is het belangrijkste punt bij de uitbreiding van uw webshop.
- Beitel de lanceringsdatum van uw webshop nooit vast in steen. Je hebt als organisatie maar 1 kans om Live te gaan met uw nieuwe webshop. Op dit moment zullen al uw bestaande klanten uw nieuwe webshop bezoeken en moeten ze dus direct overtuigd zijn! Dus beter wat later lanceren maar goed afgewerkt dan eerder en slecht lanceren.
Interessante tips uit de praktijk die je kan toepassen om ook jouw webshop een vliegende start te geven. De basisvereiste is dat je sana e-commerce op zich natuurlijk goed in elkaar zit en geïntegreerd is met Dynamics NAV of een andere erp-oplossing.