Als het in bedrijven gaat over omzet verhogen, kijkt iedereen richting salesmanager, toch? Want meer sales betekent meer omzet. En toch is dat niet vanzelfsprekend. Er bestaan allerlei sales-gerelateerde oorzaken die je omzet net doen dalen, in plaats van hem te doen stijgen. We vertellen je hieronder graag welke dat zijn, en hoe werken met Microsoft Dynamics 365 Sales je omzet kan verhogen.
Hoe ouderwetse salespraktijken je omzet doen dalen
Sommige salesmanagers hebben afgelopen periode de controle verloren omdat hun salesteam op steeds meer verschillende manieren rapporteert. Van de ene krijgt hij een forecast in Excel en van de andere een sales-update in Word. Het is niet evident om op die manier overzicht te behouden en verkoopkansen goed in te schatten. En wat als een accountmanager het bedrijf verlaat? Wat heeft hij allemaal met zijn klanten afgesproken?
Accountmanagers bij KMO’s besteden vaak veel van hun tijd aan zogenaamde ‘leads’. Die leads blijken achteraf echter slecht gekwalificeerd en de ‘schuld’ daarvan wordt vaak afgeschoven op de marketingafdeling. Sales en Marketing zitten dus niet op dezelfde lijn wat betreft de definitie van een kwalitatieve lead. Mogelijke oorzaak? Beide teams werken in verschillende systemen.
Tot slot gaat er bij bedrijven ook soms omzet verloren omdat klanten zich niet begrepen voelen. Omdat de accountmanager niet op de hoogte is dat er een klacht werd gemeld bij de servicedesk bijvoorbeeld. Zeker in deze digitale tijden, waarin iedereen verbonden is, vinden klanten dit onvergeeflijk. En eigenlijk hebben ze wel een beetje gelijk…
Microsoft Dynamics 365 Sales als oplossing
Maar hoe tackle je al deze valkuilen en kan je dus je omzet verhogen? Het implementeren van een goed CRM-pakket, zoals Dynamics 365 Sales, kan de oplossing zijn. Het zorgt ervoor dat je al je klantrelaties in één overzichtelijk platform kunt managen én optimaliseren. We sommen hieronder enkele troeven van Microsoft Dynamics 365 Sales op.
Verbinding creëren
Hoe meer klantgegevens op één centrale plek bij elkaar komen, hoe professioneler je op klantvragen kan inspelen. En dat is exact waar Dynamics 365 voor zorgt.
Iedereen is altijd ‘in the loop’ omdat alle informatie wordt gedeeld over de verschillende departementen heen. Zo kunnen sales makkelijk zien of er bij een klant nog facturen openstaan uit bijvoorbeeld Dynamics 365 Business Central, of een bepaalde prospect een marketingmail geopend heeft of wat het issue is waarvoor een ticket openstaat bij backoffice.
Ook informatie zoals afspraken, opmerkingen, gedeelde documenten, … worden op één plek bijgehouden. En dankzij de koppeling met Outlook kunnen alle e-mails automatisch aan het juiste account in Dynamics 365 worden gekoppeld indien gewenst. Op die manier ontstaat er een duidelijk chronologisch overzicht van elk touchpoint, wat helpt bij de verkoop. En als bepaalde dossiers gedeeld of overgenomen worden, verlies je geen voorkennis.
Via Dynamics 365 kun je ook eenvoudig taken doorgeven aan elkaar, zodat je makkelijk de workload kan verdelen zonder dat er tientallen e-mails over en weer moeten worden gestuurd.
De integratie tussen Dynamics en Teams is dan weer perfect om verbinding te creëren tussen de sales en andere afdelingen. Je kunt een Teams-chat beginnen over een record terwijl je aan het werken bent in Dynamics 365 en je kunt rechtstreeks vanuit je CRM-systeem een meeting aanmaken of bijwonen. Ook bellen via teams doe je vanuit Dynamics 365. Zo hoef je niet de hele tijd tussen programma’s te switchen, worden je gesprekken automatisch opgenomen en gelinkt aan het respectievelijke record en staan je notities tijdens een call onmiddellijk op de juiste plek.
Social Selling
Om je verkoop extra te stimuleren, is het belangrijk dat sales hun prospecten goed leren kennen en hun organisatie en noden begrijpen. Dankzij de integratie van Dynamics 365 met Linkedin wordt dat zeer eenvoudig. Zo is LinkedIn-informatie over personen en bedrijven direct zichtbaar op je Dynamics 365 records en kan je te weten komen hoe personen uit je eigen team verbonden zijn met je prospecten. Dat helpt uiteraard bij een goede introductie. Ook de InMails die je verstuurt en alle andere contacten die je via Sales Navigator hebt, worden direct gelogd in Dynamics 365. Het wordt zo makkelijker voor je sales om relaties met klanten op te bouwen en te onderhouden.
Custom dashboards
Dankzij de overzichtelijke dashboards die je kunt bouwen in Microsoft Dynamics 365, kan je belangrijke gegevens in één oogopslag bekijken én delen met iedereen die ze moet zien. De salesteams krijgen inzicht in hun activiteiten en prestaties en kunnen hun werk beter plannen. Ze weten ten allen tijde wat er in hun pipe zit, wat ze binnengehaald hebben aan nieuwe klanten en welke taken ze welke dag op de planning hebben staan. Voor de salesmanager is het dan weer een openbaring om alle informatie op één plek terug te vinden. Dankzij het analyseren van de dashboards kan hij belangrijke inzichten verwerven en nadien targets opstellen, zijn team bijsturen en opportuniteiten spotten.
Is Microsoft Dynamics 365 Sales ook iets voor jou?
Het implementeren van een CRM-pakket zoals Microsoft Dynamics 365 kan dus een absolute meerwaarde zijn om de werking van je salesteam te optimaliseren. Ook geïnteresseerd? We gaan graag met je in gesprek om je op weg te helpenn.