“We zijn begonnen met letterlijk 1 pallet Arizona Iced Tea en reden met onze koffer volgeladen van drankenhandel naar broodjeszaak enzovoort.” In 2008 startte Steven Van Middelem samen met zijn vennoot Bruno Berlengé vanuit hun eigen garage. 8 jaar later draait D-Drinks een geconsolideerde omzet van 25 miljoen euro met kantoren in Nederland en België terwijl Parijs lonkt. Ter voorbereiding van het webinar Rethink ERP praatten we met mede-eigenaar Steven Van Middelem over hun groei, administratie, marketing, CRM en ERP.
“Ik herinner me nog goed dat op een winterdag in november 2008 een grote oplegger voor ons huis stond en 1 pallet AriZona Iced Tea werd afgeladen in onze garage. Daarvoor hadden we aan de lijn gehangen met de Amerikanen en te horen gekregen: ‘Sorry guys but I don’t think this is gonna work’. We wilden graag hun iced tea verdelen, maar we hadden nog niet echt een bedrijf. We waren gewoon ‘Two dynamic guys who want to distribute your product in Belgium’,” lacht Steven. “We kregen nee op het rekest, maar vonden een pallet die al in Europa was en die we konden overkopen.”
Vandaag is AriZona Iced Tea de nummer twee in de Benelux na Lipton. “We zagen een enorm gat tussen enerzijds de waters en anderzijds de traditionele frisdranken,” vertelt Steven Van Middelem. “In het buitenland zit daartussen een heel gamma aan natuurlijke gezonde dranken,” gaat hij verder, “het is onze job om de producten te vinden die ook bij ons in de smaak vallen.”
Je beter organiseren om te groeien
D-Drinks startte met het bedienen van de lunchhoreca in de hoofdsteden, maar groeide al snel door in de volle breedte: van F1 over tankstations tot kleine broodjeszaken. Ofwel rechtstreeks door henzelf beleverd ofwel via distributeurs, groothandels en drankenhandels.
“We startten met eenvoudige facturatie in Excel”, vertelt Steven, “waarna we overschakelden op een klein facturatiepakketje in combinatie met een externe boekhouder. Zo konden wij blijven focussen op verkoop. Twee jaar later startten we met onze Nederlandse vennootschap en hadden we wat meer nodig dan louter facturatiesoftware. We kozen een kleine Nederlandse ERP voor zowel België als Nederland en daar werkten we geruime tijd mee, maar de ondersteuning was niet wat het moest zijn.”
“Ondertussen hadden we onze sales uitgerust met Microsoft Dynamics CRM en dat liep goed” legt Steven uit. “Zo zijn we bij ESC’s uitbreiding DrinkMaster uitgekomen voor Microsoft Dynamics NAV,” gaat hij verder, “We werken sinds 1 januari 2017 met Microsoft Dynamics & Drinkmaster. Daar doen we het hele financiële luik mee, de aan- en verkoop, voorraadbeheer inclusief stock onder schorsing, planning & dispatching van onze eigen transporten enzovoort. Dynamics helpt ons met de distributie van ongeveer 120.000 units per dag.”
“We willen nu werk maken van verdere integratie tussen CRM en ERP-software. Daar kunnen we veel tijd mee winnen,” verduidelijkt Steven zijn plannen, “ook wat rapportering & BI betreft moet er nog wat gebeuren. Drinkmaster werd voorzien van heel uitgebreide dimensies waardoor we in detail de cijfers per brand per klant kunnen analyseren. Nu moeten al die gegevens gemakkelijker beschikbaar gemaakt worden.”
Guerilla marketing & social media
D-Drinks verdeelt ongeveer 35 brands gaande van speciale mineraalwaters over natuurlijke sappen en drankjes tot gezonde snacks. Voor elk van de merken worden doelgroepen en de mogelijke verkoopkanalen bepaald waarna sales er mee aan de slag gaat.
Het bedrijf is het DNA waaruit het ontstaan is nog niet ontgroeid. Net zoals in de tijd van Steven’s garage is er nog altijd een heel sterke hands-onmentaliteit aanwezig. Er wordt geen euro aan above the line marketing uitgegeven. D-Drinks kiest resoluut voor een guerrilla-aanpak, activaties die buzz creëren, sampling & feet-on-the-street campagnes.
Instagram, Facebook en andere social media worden daarna ingezet om die acties verder te verspreiden. “We hebben een full-time socialemediamanager in dienst”, vertelt Steven, “we hebben heel wat merken en die hebben bijna allemaal hun eigen socialmediaprofielen waarmee we in contact blijven met de eindconsument en de community.”
“We zijn de underdog, de challenger,” gaat Van Middelem verder, “de grote drankengiganten zien hun aandeel jaarlijks met 3 % krimpen in de traditionele frisdrank. Zij zitten dus ook niet stil in ons segment en daar bovenop hebben zij héél wat macht én gigantische budgetten.”
“Komt daarbij dat het aanbod van producten wel groeit, maar de schapruimte in de winkels niet. De grote concurrenten kunnen met hun macht schapruimte kopen. Gelukkig is de consument koning en die wil nieuwe dingen proeven. De winkelier moet dus wel zijn schap dynamiseren en dat is zeker in ons voordeel.”
“Onze kracht zit in het opsporen van nieuwe producten en in te schatten of ze een kortstondige hype zijn of een blijvende trend. We verwachten van Microsoft Dynamics dat het de hele administratieve kant voor zijn rekening neemt, zodat wij ons maximaal kunnen focussen op de producten,” besluit Steven.