Als je de afgelopen 2 jaar je e-commerce niet onder handen hebt genomen, heb je 10 jaar achterstand opgelopen. Stilstaan betekende nu écht keihard achteruitgaan. Uitdagingen op micro als macroniveau zorgden globaal voor heel wat verstoringen. Aanpassen om te overleven was de boodschap. Naast deze threats kwamen de verlopen jaren ook met een mooie opportuniteiten, de pandemie zorgde voor een grote opleving van de online aankopen. Het gaat het hier niet om kleine incrementele veranderingen, maar over significante verschuivingen binnen de e-commerce. Wij geven jullie 3 features hoe je ervoor kan zorgen dat jullie perfect inspelen op de verschuivingen binnen dit gebied.
Feature #1: Ken jouw data als de beste – en handel ernaar
Eén van de grootste voordelen van e-commerce is de mogelijkheid om data te verzamelen en inzichten te bekomen die op feiten gebaseerd zijn. Aan de hand van customer journey analytics kan je elk bezoek, interactie en transactie tracken en het consumentengedrag van je klanten analyseren. Zo kan de online customer journey worden geoptimaliseerd en vooral worden gepersonaliseerd. Je kan ook, met uiterste nauwkeurigheid, de effectiviteit van jouw marketingcampagnes evalueren en zo slimme beslissingen nemen over uw toekomstige uitgaven.
Het wordt nog interessanter wanneer je jouw e-commerce data gaat combineren met jouw ondernemingsdata. In de B2B-wereld, is het belangrijk om een 360° beeld van klanten te behouden door veelzijdige relaties en complexe buyer journeys. En met de post-pandemische verstoringen in de toeleveringsketens wordt het nog belangrijker om real-time zekerheid en duidelijkheid te bieden over voorraadniveaus en tijdschema’s voor herbevoorrading. Met investeringen in platforms voor klantgegevens, plus de integratie van ERP- en e-commercesystemen, wordt het mogelijk om klantrelaties naar een geheel nieuw niveau te tillen.
Feature #2: Maak jouw checkout slim en elegant
In de wereld van B2C e-commerce is de behoefte aan een snelle, vlotte, elegante checkout algemeen begrepen, het is bewezen dat optimalisatie van de checkout de conversies verhoogt met meer dan 35%.
In de commerciële wereld zijn de behoeften van kopers genuanceerder en is de behoefte aan support of de integratie van extra betaalmechanismen accurater. Ook zijn checkouts een ideale plek om de potentiële zorgen van B2B-buyers te verlichten door bijvoorbeeld geruststelling te bieden over het retourbeleid, of transparantie over belastinggegevens en verzending.
Ondertussen heeft de adoptie van portefeuille-gebaseerde oplossingen, zoals Amazon Pay en Apple Pay, 26% van de B2B-handelaren bereikt. Maar legacy betaalmechanismen zoals cheques en bankoverschrijvingen blijven van vitaal belang voor een meerderheid van de B2B-kopers.
Feature #3: Personaliseer!
Personalisering is een cruciaal instrument om klantenrelaties te onderhouden en uit te breiden. Door aanbevelingen aan te bieden, kunnen B2B-verkopers klanten kennis laten maken met aanvullende producten. Het aanbieden van productbundels maakt upselling eenvoudiger. En uit onderzoek van Sana Commerce blijkt dat de mogelijkheid om snel en gemakkelijk herhalingsaankopen te doen voor veel kopers noodzakelijk is.
Een andere manier om relaties te versterken, concurrerende prijsmatching te vergemakkelijken en uw beste prijzen te reserveren voor uw beste klanten is een gecontextualiseerde realtime prijsstelling. Zeker in het huidige klimaat, met de snelle toename van de inflatie.
Ook in het licht van verstoringen in de toeleveringsketen en grondstoffentekorten is personalisering een manier om klanten te wijzen op de voorraadniveaus van vaak gekochte artikelen (toevoegen van urgentie bij aankoopbeslissingen), hen te informeren over schema’s voor het aanvullen van voorraden (aanmoedigen van termijnorders), rechtstreeks van de fabrikant afkomstige drop shipments aan te bieden (om de click-to-customer cyclus te versnellen), en houd een reservevoorraad van schaarse artikelen aan voor uw belangrijkste klanten.