De spelregels van zakendoen zijn ruim een jaar geleden veranderd. De wereld werd vanwege een pandemie door elkaar geschud. Er zijn knappe prestaties verricht door ICT afdelingen om medewerkers aan het werk te houden. Door de digitalisering hielden we gelukkig contact en bleven we met elkaar verbonden. Maar als je nu ondernemer bent, waar zou je dan nu jouw digitale topprioriteiten moeten leggen?
Prioriteit 1: Klantinzicht/klantdata optimaliseren
Veel organisaties zijn op zoek naar nieuwe klanten. Data speelt daarbij een cruciale rol. Wie inzicht heeft in klantdata weet nieuwe klanten namelijk eerder te overtuigen. Weet je bijvoorbeeld in welke fase elk contact zich bevindt of wat individuele behoeften zijn? In professionele CRM systemen classificeer je klanten en voorzie je hen van de informatie die zij op dat moment nodig hebben. Je kent immers deze behoeften vanuit de aangereikte data.
Bekijk ook zeker eens ons gratis E-book over bedrijfsprocessen koppelen en groeien als maakbedrijf op https://mailchi.mp/esc/manufacturingebook.
Prioriteit 2: Bereikbaarheid vergroten voor klanten
Bereikbaarheid als topprioriteit heeft te maken met het feit dat traditionele werktijden in veel gevallen zijn komen te vervallen. Klanten willen ook na 17:00 uur een beroep kunnen doen op jouw serviceafdeling of customer service organisatie. In plaats van collega’s te laten overwerken kun je natuurlijk ook kiezen voor een virtuele assistent of chatbot. Zij zijn inmiddels zo intelligent dat klanten worden doorverbonden met de juiste medewerker die het antwoord kan geven. Natuurlijk kun je ook 24/7 met klanten in verbinding blijven door het aanbieden van customer service portals. Klanten loggen in en hebben zicht op hun individuele gegevens, zoals contractuele afspraken, de status van facturen, bestellingen en voorraadniveaus.
Prioriteit 3: Het verbeteren of begeleiden van samenwerkingen
De technologie bieden, om online vanaf elke thuiswerkplek samen te werken, bleek achteraf niet de grootste uitdaging te zijn. Uitdagender is de vraag of iedere collega wel optimaal gebruikmaakt van alle mogelijkheden en voorzien is van de juiste kennis. Er zullen medewerkers zijn die bijvoorbeeld Microsoft Teams alleen maar gebruiken om mee te vergaderen, terwijl het de centrale hub is voor elk project wat je samen uitvoert. Hoe beter collega’s opgeleid zijn, hoe meer dit ook ten goede komt aan persoonlijk welzijn.
Prioriteit 4: Digitale (document) veiligheid
Dat het aantal cyberaanvallen toeneemt dat hoeven we niemand uit te leggen. De vraag is wat we er gezamenlijk aan gaan doen. Dus geen plannen maken, maar plannen uitvoeren. IT security is sinds de opkomst van mobiel en de hoeveelheid cloudapplicaties nog nooit zo uitdagend geweest. De thuiswerkplek is daar als extra uitdaging bijgekomen. Als veilige documentopslag niet wordt aangeboden verspreiden klantgegevens zich decentraal op plekken waar privacygevoelige informatie niet gevonden mag worden. Prioriteit geven aan een security audit, kan daarom in veel gevallen geen kwaad.
Prioriteit 5: Vereenvoudiging
Als er vaker een beroep op de organisatie gedaan wordt om zich snel aan te passen dan kan dat alleen maar als operationele activiteiten geoptimaliseerd worden en er vereenvoudigingen worden doorgevoerd. Mobile-first digitale tools zoals apps helpen daarbij, maar ook slimme dashboards waardoor snellere en betere besluitvorming mogelijk is.
Prioriteit 6: Kosten besparen
Moet je in deze uitdagende tijd nog wel alles zelf willen doen? Organisaties zijn vaak met die gedachte opgericht. Echter kun je tegenwoordig van alles ‘as a service’ inkopen. Niet alleen IT beheer, maar ook marketing, netwerken, dataopslag en zelfs ook sales. De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer teams ontstaan die bestaan uit zowel vaste medewerkers als een flexibele schil. Nadenken over kostenbesparingen begint vaak door de vraag te stellen wat je nu zou uitgeven als je opnieuw jouw bedrijf zou oprichten.
Doorpraten over digitale topprioriteiten?
Elk bedrijf is uniek, deze 6 prioriteiten zijn slechts ter inspiratie. We zijn nieuwsgierig naar jouw topprioriteiten en gaan er graag verder over in gesprek.