Teams is voor veel bedrijven en professionals de centrale plek waar samenwerken een evidentie is geworden. “Even bellen met Teams” is de tweede meest gebruikte zin, na “je staat op mute”! Kon je toch maar op dezelfde manier een telefoonnummer van een extern contact intoetsen in Teams of inkomende gsm- of vaste-lijn-oproepen ook in hierin ontvangen… wel… dat kan!
Teams biedt namelijk PBX-mogelijkheden (Private Branch Exchange) en vervangt zo je oude telefooncentrale. In combinatie met directe routering via je bestaande telco beschik je over volledige belmogelijkheden binnen Office 365.
Zalig bellen met Teams, alleen maar Microsoft Teams!
Of je nu je notebook of smartphone in de aanslag hebt, je kan er nu op telefonie-vlak alles mee wat je voorheen op je vast toestel of via je VOIP-software kon. Maar dan wel 10 keer handiger!
- Collega’s op gsm bellen met een muisklik of vingertoets
- Een groep of afdeling (bijvoorbeeld service-desk) bellen
- Gemiste oproepen en voicemails beluisteren met een klik
- Nummers uit je (Dynamics-) bedrijfssoftware opbellen
- Doorverbinden, oproep in wacht zetten, groepsgesprekken maken
- Je bel-historiek checken, die bovendien nu hetzelfde is op je smartphone als je pc
Met een eenvoudig paar oortjes in je notebook, of met je superdeluxe noise cancelling boombastic hoofdtelefoon als dat meer je stijl is, heb je ook je handen vrij. Wil je toch nog liever een telefoontoestel? Geen probleem, er zijn heel wat telefoontoestellen op de markt die Teams-compatibel zijn. Als gebruiker kan je bovendien zelf ook een en ander instellen rond jouw Teams-telefonie-mogelijkheden zoals doorschakelen bij afwezigheid of hoelang het duurt voor een inkomend gesprek naar voice mail gaat. En dat is nog niets vergeleken met de mogelijkheden die jouw telefonie-verantwoordelijke heeft in het configureren van de “Teams als telefooncentrale”.
Je VOIP telefonie beheren
Jouw admin, of als je die niet echt hebt dan doen wij dat met plezier voor jou, krijgt spiksplinternieuw speelgoed om de PBX configuratie op te zetten en bij te sturen. Via handige pagina’s op admin.microsoft.com houdt hij alles onder controle. Hier kan geen andere VOIP-telefonie oplossing tegenop (Voice Over IP telefonie).
Dat kan gaan van heel eenvoudige zaken als keuzemenuutjes tot meer complexe zaken als cascade-opties, ingesproken berichten of text-to-speech antwoorden.
Heb je toch nog een aantal analoge lijnen nodig, bijvoorbeeld om een deur te openen of de alarmtelefoon in je lift te bedienen dan kan je deze lijnen behouden en inpassen in het geheel. Onze specialisten helpen je graag.
Zonder al te technisch te worden verbinden je gebruikers via hun Teams client of smartphone met het centrale telefoonsysteem van Office 365 & Teams. Van daaruit wordt verbinding gelegd via direct routing naar de ‘Session Border Controller’ van je telecomprovider. Die staat op zijn beurt in contact met de eigenlijke lijnen en telco functies.
Overstappen naar bellen met Teams is eenvoudig
Goed begonnen is half gewonnen, we bereiden dus samen met jou eerst alles tot in de puntjes voor. Over welke nummers gaat het, welke groepen zijn er, wachtrijen, keuze-menu’s, toestellen, … en dat configureren we in Office 365 en Teams.
We checken de techniek: is je netwerk ok? Heb je nog DECT of SIP toestellen? Zijn je licenties van Microsoft 365 (Office 365) ok? Wie is je huidige telco en kan hij overweg met Teams?
Ondertussen bel jij nog even gewoon verder op je antieke telefooncentrale en je brengt je collega’s op de hoogte van de nakende switch.
Dan pas zetten we je over! Op die manier ben je geen seconde onbereikbaar en kan je de voordelen gaan benutten van VOIP (Voice-over-IP) langs Teams.
Ook nieuwsgierig wat bellen met Teams voor jou kan betekenen? Contacteer een van onze specialisten!
- Linkedin share
- 13shares
Het e-book is volledig vrij te downloaden zonder dat je gegevens moet achterlaten.