Dat Industry 4.0 onder andere betekent dat er meer producten en productiesystemen aan het internet gekoppeld worden, dat hoeven we niemand uit te leggen. IoT, Internet of Things is hot en manifesteert zich op steeds meer plekken. Met de komst van IoT worden steeds grotere hoeveelheden gegevens verzameld die op hun beurt voor nieuwe uitdagingen zorgen. Kijk maar eens naar deze vier uitdagingen rondom data:
1: Welke data is relevant?
Data moet geen doel op zich zijn, maar wel een doel dienen en vooral ook passen bij de strategie van de organisatie. Als je allerlei gegevens verzamelt waar je niets aan hebt dan schept dat alleen maar verwarring, verlies je grip en wordt het moeilijker om het juiste te zoeken. Het is het bekende ‘zoeken naar een speld in een enorm grote hooiberg’. Weet je precies welke data voor jou relevant is?
2: Hoe sla je de data correct op?
Ook dat is een uitdagende vraag. Je zal bijvoorbeeld metadata moeten gebruiken om productie-, verkoop- of factuurgegevens snel te kunnen inzien. Je moet er onderling ook iets over afspreken; hoe je de data opslaat moet voor iedereen gelijk zijn om er optimaal van te kunnen profiteren. Vaak blijkt dat er meerdere manieren naast elkaar bestaan die voor verwarring zorgen.
3: Hoe laat je data van geïsoleerde systemen integreren?
Relevante data kan op allerlei plekken opgeslagen liggen, in ERP-, CRM-, Administratie-, Productie-, of logistieke systemen. Als je in staat bent om data vanuit verschillende bronnen bij elkaar te brengen ontstaat er een beter klantbeeld. In manufacturing, waar er steeds meer een relatie gaat ontstaan met eindklanten, is het belangrijk dat data van geïsoleerde systemen met elkaar integreren.
Zodat bedrijven een volledige visualisatie van zowel productie- als klantprocessen krijgen en dit bijvoorbeeld met behulp van een aantrekkelijk dashboard presenteren.
4: Welke data mag je verzamelen en bewaren?
Wet- en regelgeving, zoals de GDPR-wetgeving, stelt steeds meer voorwaarden aan welke data wel of niet verzameld of bewaard mag worden. Gelukkig zijn er intelligente systemen waarmee data tegenwoordig na een bepaalde periode automatisch verwijderd wordt. Maak je daar al voldoende gebruik van of blijft het compliance zijn handmatig werk?
Wat de Big Data opportunity voor de maakindustrie inhoudt?
Dat wordt uitgelegd door Gwendal Plumier, Channel Specialist Azure van Microsoft, tijdens de Manufacturing Conference. Maar ook onze eigen Jeroen Vansina, Team Lead Power BI, zal vertellen hoe je met Power BI je productie en het klantcontact kunt transformeren met datagestuurde beslissingen en advanced analystics. Allemaal om data voor je te laten werken en data vooral als ‘BIG chance’ te zien!
Schrijf je hier in voor dit unieke evenement voor de maakindustrie.
This is where digitisation happens!