België zit in een lockdown en alles om ons heen is voor langere tijd veranderd. Gezond blijven is belangrijk, maar gezond zakendoen ook. Maar hoe staat het met jouw business en de klantprocessen en wat is de reden waarom bedrijven juist in crisistijd in een professioneel CRM systeem zouden moeten investeren?
Een 360 graden view van activiteiten op thuiswerkplekken
In de ‘normale’ situatie op kantoor hoor je beter of vaker wat collega’s afspreken met klanten en welke activiteiten er zijn. Zo niet, dan loop je gewoon even bij hen langs. Nu werken we echter grotendeels vanaf de thuiswerkplek. Weet je precies wat er door jouw collega met een klant in een e-mail, telefoongesprek of offerte is afgesproken? Hopelijk wel. Wie gebruikmaakt van een professioneel CRM systeem houdt daar zicht op. Klanten waarderen het als je op de hoogte bent van afspraken en het geeft ook een impuls aan de teamgeest.
Het voorkomen dat klantdata op ongewenste plekken belandt
Klantdata zou centraal moeten blijven. Als er geen goed toegankelijk CRM systeem is dan is de kans op thuiswerkplekken groot dat klantdata op ongewenste plekken worden opgeslagen. “Zat het nu in OneDrive, Dropbox of had ik het op m’n harde schijf opgeslagen?” Dat soort onveilig of ondoordacht ‘opslaggedrag’ kan eenvoudig voorkomen worden door data centraal te houden. De enige voorwaarde is dat deze faciliteit er wel moet zijn. Een extra voordeel is dat centrale data het monitoren van privacygevoelige informatie eenvoudiger maakt. (AVG)
Meer potentiële klanten zijn langer online
Heel belangrijk! Het was al langere tijd zo dat 60 tot 70 procent van de (nieuwe) klanten al via internet besloten heeft met wie zij zaken willen doen. Nu zij, net als jij, steeds vaker op de thuiswerkplek zitten vinden er meer online activiteiten plaats dan ooit. Het percentage zal groeien is onze verwachting. Zou je het waardevol vinden dat accountmanagers precies de ‘customer journeys’ herkennen en bijvoorbeeld weten dat iemand een whitepaper gedownload heeft? Waarschijnlijk wel. De accountmanager kan vanuit een salesmodule automatisch een verkooplead aangeleverd krijgen of een selectie maken op klanten die interesse getoond hebben in een bepaald product of dienst.
Het belang van volledigere data
De laatste reden om in een professioneel CRM systeem te investeren is waarschijnlijk herkenbaar. Je wilt een belangrijk contact van je bellen, alleen is die niet op kantoor bereikbaar. “Had ik zijn mobiele telefoonnummer?” Zo niet, dan kan ik ‘m wellicht via LinkedIn benaderen. Het meest handige zou natuurlijk zijn als de LinkedIn contactgegevens al gelijk in het CRM systeem zouden staan. Begrijp je het belang van volledigere data? Als er zoveel versnipperde informatie is dan krijg je pas rust als alle klantdata en gemaakte afspraken bij elkaar komen. Dat geeft je ook de mogelijkheid om klantwensen voor nu en de toekomst nog beter te monitoren.
Voor de volgende keer…
Hoe we je helpen om jouw klantrelatiebeheer te optimaliseren en een CRM project uitrollen dat lees je in onze volgende blog.