De voordelen die een drankenhandel klantenkaart je biedt binnen de drankensector zijn talrijk. Je creëert niet alleen meer klantenloyaliteit en een warmere merkenbinding, maar je kan klanten ook persoonlijker benaderen en specifieke aanbiedingen geven. Bovendien kan je met de verzamelde data, het assortiment van verschillende vestigingen optimaliseren en dit aanpassen aan het koopgedrag van allerlei regio’s. Verder geeft een klantenkaart je de mogelijkheid om betere voorspellingen te maken over de aankoophoeveelheid en op welke dagen of seizoenen er meer aangekocht wordt.
Verhoog de loyaliteit van klanten (en dus ook je omzet)
De drankensector levert vaak aan zowel bedrijven als particulieren. Beloon de loyaliteit van je klanten door extra kortingen of promo’s aan te bieden. Dit zorgt ervoor dat klanten hun aankoopgedrag gaan concentreren naar je drankenhandel. Eenmaal een klant binnen is, gebeuren herhaalaankopen ook eerder bij jou. Verder stimuleer je het koopgedrag van klanten bij de registratie, door een aantal spaarpunten cadeau te doen bij een eerste aankoop.
Verhoog de urgentie van een winkelbezoek
Je kan de gespaarde punten van een klantenkaart beperkt geldig maken. Zo boost je de klant tot aankopen en een bezoek aan de winkel of website. Dit kan handig zijn in periodes dat het wat rustiger is, bijvoorbeeld net na de feestdagen.
Je hebt een beter beeld van je klanten
Door de data die je hebt verzameld via een klantenkaart, kan je precies weten waar je klant woont, of het een man of vrouw is en welke leeftijd hij of zij heeft. Daarnaast leer je ook welke producten ze vaak aankopen, hoeveel ze besteden en wat men precies aankoopt.
Sla digitaal kassabonnen op
Een digitale klantenkaart biedt ook voordelen. Naast punten of korting vouchers kan je ook makkelijk kassabonnen opslaan, zowel in de app als online. Bovendien kan je een digitale klantenkaart omnichannel inzetten, dat betekent dat je zowel online als offline punten kunt sparen en inwisselen.
Maak een betere voorraadvoorspelling
Dankzij de verzamelde gegevens kun je beter inschatten op welke dagen, weken of seizoenen klanten meer inkopen doen. Zo kan deze data geïntegreerd worden in jouw ERP-systeem, kan je kosten besparen en de omzet verhogen door de voorraad op punt te zetten.
Beter in kaart brengen van offline en online koopgedrag
Indien je een webshop hebt, is het interessant als retailer om de verhouding tussen offline en onlineaankopen te kennen. Een bepaalde loyaliteitsactie kan de online omzet vergroten omdat klanten online-producten of merken gemakkelijker vinden. Je kan ook specifieke kortingsacties opzetten om bijvoorbeeld de online verkoop te doen toenemen. In de drankensector werk je vaak met producten die in bepaalde seizoenen populairder zijn. Via je ERP-systeem vind je trouwens voldoende informatie over welke artikels wanneer populair zijn.
Leuke extra’s aanbieden met de drankenhandel klantenkaart
Aan de persoonlijke gegevens van klanten kan je leuke cadeaus koppelen, zo kan je iemand die jarig is een korting voor zijn/haar favoriete drank aanbieden of extra punten toekennen. Wijnliefhebbers kan je bijvoorbeeld uitnodigen voor een aankomende wijndegustatie of je zet klanten aan om een productreview te schrijven voor extra punten.
Het is dus als drankenhandel zeer nuttig om een klantenkaart in te voeren. Op deze manier kan je relevante data van klanten verzamelen en omzetten in persoonlijke promoacties. Drinkmaster 365, de ERP-oplossing voor de drankensector, helpt bij artikelprijzen en beschikbaarheid van de voorraad zonder al dat extra (manueel) werk. Bovendien helpen de nieuwste functionaliteiten je tijd en administratie te besparen in jouw drank- en wijnhandel.