In de snel evoluerende wereld van e-commerce en digitale transformatie storten ondernemers zich vaak vol enthousiasme in hun online avontuur. Het lijkt alsof er geen grenzen zijn aan de mogelijkheden die e-commerce te bieden heeft. Maar in werkelijkheid zijn er veel factoren die invloed hebben op het slagen van deze digitale overstap. In deze podcast bespreken we de meest voorkomende problemen bij het starten van een e-commerce platform en hoe deze te vermijden en overkomen zijn.
Een goed uitgewerkt idee
Ondernemingen die eenmaal besloten hebben om te starten met een e-commerce platform hebben vaak een te ruw idee van hoe dit er moet uitzien. Zowel op bedrijfsstrategisch als op functioneel vlak kan er nog teveel ruimte voor interpretatie zijn waardoor er onduidelijkheden kunnen ontstaan. Een goed gedefinieerd startend e-commerce idee op bedrijfsstrategisch niveau is van essentieel belang. Dit biedt namelijk duidelijkheid over de korte en langetermijn bedrijfsdoelen, minimaliseert risico’s en helpt bij het effectief toewijzen van middelen. Het stelt ook in staat om zich beter aan te passen aan marktbehoeften, sneller te groeien en een klantgerichte aanpak te handhaven. Al deze elementen zijn cruciaal voor het succes van een e-commerce project. Op functioneel gebied zijn de valkuilen dat het idee soms niet diep genoeg is uitgedacht of juist té gedetailleerd. Waardoor de werking niet grondig of soepel verloopt.
De juiste start: een algemene scope
Een correcte insteek is starten met een grondige analyse, het afbakenen van de scope voor het e-commerce project en het in kaart brengen van de “As-Is” situatie van het bedrijf. Dit om een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften en huidige beperkingen. Hierop gebaseerd kunnen we dan advies geven over wat ze specifiek nodig hebben in hun e-commerce platform. Dit betekent vaak het identificeren van “must-haves” die essentieel zijn voor hun bedrijfsvoering en “nice-to-haves”. Deze kunnen dan op maat van de klant kunnen worden toegevoegd om de functionaliteit en gebruikerservaring te verbeteren. Tot slot kan er een inschatting gemaakt worden van het budgettaire kostenplaatje. Deze aanpak zal dus tegelijkertijd efficiënt als kosteneffectief zijn.
🎙Podcast ‘Let’s Talk Shop’
In “Let’s Talk Shop” kaart Yassin Ait Lamine interessante e-commerce cases en onderwerpen aan. Experts delen hun ervaring met jou.
▶ 10 episodes
Volledige en directe data aanlevering
Data is van cruciaal belang voor elk e-commerce platform. Echter wordt er vaak vergeten dat data niet pas op het moment dat het systeem live gaat moet worden doorgegeven, maar wel veel vroeger. Zodat de periode voor de start ook grondig kan getest worden want “met mock data of test data kunnen we niet de realiteit weergeven” (Isabelle De Cock; Project Manager I E-Business Solutions bij ESC). Kortom, is het dus belangrijk om vroeg genoeg te beginnen met data collectie, opkuis en data-transformatie.
Daarnaast is het belangrijk om een overzicht te hebben van de data, dit kan via het admin platform van ESC. Volgens Isabelle De Cock (Project Manager I E-Business Solutions bij ESC) is dit heel handig aangezien zo “de klant hier zelf kan controleren of er data is toegekomen en of het correct verwerkt is geweest. Als er validatiefouten zijn dan kan de klant deze aanpassingen ook zelf al doen, zonder daarvoor te moeten bellen of mailen wat een groot voordeel is qua snelheid.” Tot slot is dit datamodel zo opgebouwd dat het kan aangepast worden aan klantspecifieke noden zonder af te wijken van het bestaand framework wat goed is voor de flexibiliteit.