Wat is System 2 System PunchOut
PunchOut of System 2 System verwijst naar een digitaal systeem waarbij klanten online door de productcatalogus van hun leverancier kunnen bladeren, om vervolgens goederen of diensten te kopen vanuit hun eigen procurement of erp-systeem. Het gaat dus om een B2B-inkoopplatform waarin je producten van externe leveranciers kan kopen binnen je eigen digitale infrastructuur.
Hoe zet je System 2 System PunchOut op?
- Via een i-frame of scherm in je procurement systeem: klanten openen een beperkte ‘webshop-omgeving’ in hun eigen erp of procurement systeem. Ze bestellen rechtstreeks op deze webshop (die er vaak ongeveer hetzelfde uitziet als de echte webshop van hun leverancier) met als enige verschil dat op het einde de bestelling niet online geplaatst wordt, maar dat het mandje wordt binnengehaald in hun eigen erp- of procurementsysteem.
- Bij een iets complexere vorm van System 2 System wordt gebruikt gemaakt van middleware (bijvoorbeeld SAP Business Network, het vroegere Ariba) die over een catalogus beschikt en waaruit rechtstreeks kan besteld worden. Deze ‘middleware catalogue’ wordt meestal opgeladen door de leverancier en staat los van diens webshop. Het laat de klant toe om volledig in zijn eigen systeem bestellingen te plaatsen.
Voorbeeld System 2 System
Voordelen System 2 System PunchOut voor de aankoper
Deze System 2 System-aanpak biedt veel voordelen voor zowel leveranciers als kopers, met als belangrijkste voordeel dat de aankoper en zijn werknemers producten kunnen bestellen uit de webshop in hun eigen ERP- of CRM-oplossing en zo hun aankopen beter kunnen beheren. Daarnaast biedt deze PunchOut methode nog voordelen:
Geen onderhoud
Jij moet als aankoper de productcatalogus van je leverancier niet up to date houden in je eigen procurement systeem. Het onderhoud valt te beurt aan de leverancier.
Betere informatie
Omdat PunchOut-catalogi worden bijgehouden door leveranciers en online beschikbaar zijn, kunnen kopers betere artikelinformatie vinden zoals beschikbaarheid, actuele kortingen en bijbehorende verzendkosten. De leveranciers werken deze informatie meestal in realtime bij.
Vereenvoudigde en gecentraliseerde inkoop
Door toegang te krijgen tot meerdere PunchOut-catalogi van verschillende leveranciers kunnen inkoopmanagers en andere gebruikers profiteren van betere inkoopconsolidatie en een beter uitgavenbeheer.
E-commerce winkelervaring
Het integreren van PunchOut-catalogi in een inkoopsysteem zal het aankoopproces vereenvoudigen doordat gebruikers productzoekopdrachten kunnen uitvoeren binnen hun eigen applicatie. Ze hoeven niet meer van de ene website naar de andere te gaan om het juiste product te zoeken. Omdat ze al vertrouwd zijn met de UI van hun eigen systeem, kunnen ze makkelijk de artikelen vinden die ze zoeken.
Betere productiviteit
Met behulp van online automatisering kunnen inkopers hun productiviteit verhogen doordat bestellingen sneller worden verwerkt. Dit is onderdeel van wat we hier bij ESC doen: de hele inkoopcyclus automatiseren en optimaliseren om de impact van je middelen te maximaliseren.
Voordelen System 2 System PunchOut voor de leverancier
PunchOut-catalogi zijn niet alleen voordelig voor aankopers, maar ook voor leveranciers.
- Het biedt een uitmuntende klantenservice waardoor je echt als preferred partner kan werken.
- Het stelt verkopers in staat om upsell te doen binnen de grenzen van de contractuele verplichtingen en mogelijkheden van de koper.
- Ze kunnen in realtime aangepaste kortingen bieden op basis van markttrends.
- Het verbetert de klantenbinding door eerlijke prijzen, een positieve winkelervaring en begeleide inkoop te bieden.
- Facturering is eenvoudiger, uniformer en transparanter.
- De catalogus biedt een aanbod dat steeds up to date is.
NatchOS als System 2 System PunchOut-oplossing
Met de software van NatchOS kan je snel en eenvoudig je e-business platform aan interne en externe systemen koppelen om zo aan punch-out te doen. Je biedt je vlot aan in het procurement pakket van je zakelijke klanten. Zo verhoog je de omzet van bestaande klanten en win je nieuwe klanten die e-procurement misschien als eis hebben.
Doordat het framework van NatchOS compatibel is met OCI- én cXML-formaten, kunnen alle leveranciers met een System 2 System platform worden geïntegreerd.
Ook de gemiddelde implementatietijd is zeer kort (enkele dagen), want langs de NatchOS-kant moeten we enkel maar de juiste protocollen inschakelen. De oplossing is bovendien flexibel om ook met bedrijfsspecifieke afwijkingen om te gaan.
Ook aan de slag met System 2 System?
We zijn business consultants en technologie-specialisten in hart en nieren die weten hoe het web werkt. Start je als organisatie net met een e-business integratie of je wilt jouw e-business vernieuwen, redesignen of gewoon verbeteren, dan is het aangeraden om in te zetten op een team van experts die het business-aspect niet uit het oog verliezen.
Yassin Ait Lamine
E-business adviseur
📞 +32 (0)9 329 93 06