Als bedrijf wil je jouw klant niet zomaar het eerste het beste product verkopen. Met een E-commerce product wizard biedt je het juiste product voor zijn specifieke situatie en noden. Je beidt namelijk heel wat varianten en modellen aan met elk zijn pro’s en contra’s afhankelijk van de situatie. In dit artikel lees je hoe je jouw productkennis ontsluit en de klant op je e-commerce naar het ideale artikel begeleidt.
Zo voorkom je niet alleen dat je klanten teleurstelt, maar krijg je echt happy customers. Deze happy customers worden op hun beurt brand ambassadors die jouw merk verspreiden! Customer satisfaction = customer loyalty.
Hoe creëer je nu zo een personalized commerce ervaring?
Er zijn tal van manieren om klanten een gepersonaliseerde begeleiding op je webshop te bieden, de ene al wat verregaander dan de ander. Ons advies, begin bij het begin: duidelijke categorisatie, filtering & productinformatie in jouw catalogus en online productdetailpagina’s.
Vaak worden we als consument of professionele aankoper overdonderd door een enorme hoeveelheid aan beschikbare producten, waardoor we door het bos de bomen niet meer zien. Relevante e-commerce categorieën en product filters zijn dan een eerste hulpmiddel om vlot door de catalogus te navigeren en tot een beperktere set aan producten te komen die aansluiten bij de verwachtingen.
Om dit goed op een e-commerce platform te ontsluiten, moet dit ook goed georganiseerd zijn in de achterliggende systemen (ERP, PIM, …) die het e-commerce platform voeden. Zeker wanneer er tienduizenden producten of meer te beheren zijn, is dit geen evidentie. Â
De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat goede categorisatie & filtering anno 2022 echter het olympisch minimum zijn geworden. De volgende stap die ondernemingen nu zetten om hun klanten beter te begeleiden in het aankoopproces, is guided navigation. Dit houdt in dat klanten aan de hand van vragen tot een productselectie komen die voldoet aan hun specifieke noden en wensen die werden geïdentificeerd tijdens het guided navigation proces.
De E-commerce product wizard is de digitale tegenhanger van een verkoopmedewerker in je winkelpunt die aan de hand van een gesprek de juiste producten voorstelt. Zeker bij ondernemingen die offline een sterke service hebben, is het dus een must om deze ook online door te trekken. Begeleide navigatie is hierbij een enorme troef als jouw e-commerce platform of e-business framework dit ondersteunt!
Als blijkt dat zelfs het guided navigation proces of de E-commerce product wizard niet helemaal volstaan om een klant door jouw gamma aan complexe producten te loodsen, kan een bemande chat soelaas bieden. Je kan deze chat laten opspringen op het juiste moment of wanneer bepaalde antwoordkeuzes gegeven zijn.
Door jouw e-commerce platform wordt de druk op sales & marketing verlicht en komt er tijd vrij om bijvoorbeeld deze chat te gaan bemannen en de klant te adviseren bij complexe vraagstukken. De combinatie van offline & online is een krachtig middel om jouw klant optimaal te bedienen! Op het einde van de rit zal dit resulteren in happy customers, en zoals eerder aangegeven: happy customer = loyal customer.
E-commerce product wizard voorbeeld uit de praktijk: Beka
De uitdaging
Als consument word je overladen met een enorm aanbod aan potten en pannen in vele prijscategorieën, materialen, maten en vormen. De doorsnee consument is geen Michelin-chef en heeft niet altijd de kennis om het juiste kookgerei voor zijn situatie te kiezen. Een grillpan onderscheiden van een pannetje voor pannekoeken zal nog wel lukken maar wist je dat er écht wel heel wat meer verschillende soorten zijn?
Beka wil hier verandering in brengen door haar kennis rond cookware te delen met de consument. Hiervoor ontwikkelden ze een product wizard die de online shopper begeleidt in zijn aankoopproces. Door het stellen van enkele gerichte vragen die draaien rond welk type kok de consument is, wat zijn stijl is, … kan de product wizard een beperkte set aan producten aanbieden die aansluiten bij de wensen van de consument.
Voor de consument is dit een zeer eenvoudige en aangename manier om tot een bepaalde productselectie te komen. Er schuilt echter heel wat complexiteit achter dit visueel aantrekkelijke oppervlak. Om zo’n sterke product wizard op te zetten, wordt er beroep gedaan op heel wat kwalitatieve data die via een logische flow opgeroepen wordt. Hiervoor integreerde men de info uit hun PIM (product information management systeem) met de Natch e-commerce software.
Dankzij de product wizard zorgt Beka er voor dat ze happy customers aan zich binden door het aankoopproces te vereenvoudigen. Maar, dat is niet alles. Door een humoristische twist te geven aan de wizard, slagen ze erin de consument ook op emotioneel vlak te prikkelen. Dit maakt kopen bij Beka niet alleen praktisch, maar ook leuk en memorabel! Waar wacht jij nog op om je e-business een boost te geven?