Binnenkort verdwijnt de huidige versie van Google Analytics, namelijk Universal Analytics (UA). Gelukkig is er geen reden tot paniek, want Google heeft al een vervanger klaarstaan: Google Analytics 4 (GA4). Deze upgrade is al beschikbaar en in deze blogpost vertellen we jou wat je hierover moeten weten.
Wat is er nieuw in Google Analytics 4? 
Google Analytics 4 is geen update, maar een upgrade. Google Analytics heeft dan ook een compleet andere ‘look and feel’. De nieuwe versie is namelijk opgebouwd vanuit de Customer Journey. Waar de huidige versie vooral kijkt naar gebruikers en sessies, zal de nieuwe versie vooral gebeurtenissen meten. Alle interacties die een bezoeker heeft met de website of app, zullen als een ‘event’ gemeten worden. Hierdoor krijg je dus nog beter inzicht in het gedrag en gebruik van jouw bezoekers. 
Er was nood aan een upgrade
Universal Analytics verdwijnt doordat deze immens populaire versie al een zeer lange tijd meegaat. Google heeft dus een compleet nieuwe versie gemaakt om in te spelen op de veranderende tijden (privacywetgeving, cookie blockers, enz.). Deze totaal nieuwe versie is futureproof en houdt rekening met de privacy van de surfer. Het gebruikt artificiële intelligentie om datasets correcter te maken en is in staat om zowel web als mobiele apps te meten.
Wees op tijd: Nu is het moment
Op 1 juli 2023 stopt Google definitief met de ondersteuning en de werking van Universal Analytics. Dit betekent dat er dan geen gegevens meer worden bijgehouden. Wel zal de oude versie nog 6 maanden beschikbaar blijven. Aangezien je de oude en de nieuwe versie naast elkaar kunt gebruiken, activeer je best nu al Google Analytics 4 om zo data op te bouwen.. 
Nog enkele tips om te starten met Google Analytics 4 
- Stel jouw nieuwe versie optimaal in. Denk dus zeker na over nieuwe doelen. Het is het ideale moment om te kijken wat beter kan! 
- Een simpele overdracht van je gegevens kan jammer genoeg niet, maar het is wel mogelijk om gegevens te downloaden. 
- Stop niet direct met Universal Analytics, maar ga beide datastromen vergelijken. 
- Experimenteer met nieuwe features en metrics!