In de context van e-commerce is het belang van datakwaliteit allerminst te onderschatten. Een webshop of e-commerce platform is maar zo goed als de data waarmee het werkt: artikeldata, klantdata, prijsdata, voorraadgegevens, relationele data, … Bovendien wordt het ook gebruikt om trends te identificeren, het gedrag van klanten te begrijpen en strategische beslissingen te nemen. Het is dus cruciaal om ervoor te zorgen dat data op alle niveau’s in je e-commerce-proces van topniveau is. In deze podcast bespreken we het belang, de uitdagingen en oplossingen van kwalitatieve data in e-commerce.
Datakwaliteit en consistentie
Onvolledige, onnauwkeurige of inconsistente data leiden tot verkeerde beslissingen en frustratie bij klanten. Zorgen voor een hoge datakwaliteit vereist dat gegevens grondig worden gevalideerd, gereinigd en gestandaardiseerd voor ze op je webshop gepubliceerd worden. Bij ESC lossen we dit op de volgende manier op vertelt Franky Piferoen, Team- & Competence Lead | SQL & Data bij ESC. “We hebben een admin platform ontwikkeld dat onze klant toelaat om alle aangeleverde data-stromen te controleren. Zodanig dat de klant de nodige data kan corrigeren, fouten of hiaten opmerkt alvorens ze online te plaatsen..“
Verschillende databronnen
E-commercebedrijven halen data uit diverse bronnen, waaronder PIM-oplossingen, CRM-pakketten, externe data-pools en bijvoorbeeld ERP-systemen. Het samenvoegen en stroomlijnen van deze gegevens in een datamodel is een complex proces dat een grondige integratiestrategie vereist. De complexiteit van het datamodel brengt ook vaak vereisten naar specifieke e-commerce oplossingen met zich me. De juiste keuze van webshop-pakket maken met je data-strategie in het achterhoofd is dus zeer belangrijk.
🎙Podcast ‘Let’s Talk Shop’
In “Let’s Talk Shop” kaart Yassin Ait Lamine interessante e-commerce cases en onderwerpen aan. Experts delen hun ervaring met jou.
â–¶ 10 episodes
Data-analyse en inzichten
Het verzamelen en hanteren van data op je webshop is echter pas het begin. Want het vermogen om waardevolle inzichten te verkrijgen uit data die door je e-commerce zelf wordt gegenereerd is minstens even belangrijk.
De conclusie is dus dat kwalitatieve data onmisbaar is voor een succesvol e-commerceproject. Door de uitdagingen van datakwaliteit te begrijpen en aan te pakken, leg je de basis voor een goede online winkelervaring voor je klant én bouw je aan betrouwbare eigen inzichten om je e-commerce en de customer journey verder te optimaliseren.