Berma-Decor en Berma-Bru zijn groothandels van meubelbeslag, keukenaccessoires en bouwbeslag. Hun duizenden technische artikelreferenties vlot beheren was een grote uitdaging. Gedelegeerd bestuurder Peter Landuyt vertelt ter voorbereiding van de webinar Rethink ERP over het uitrollen van een PIM én geïntegreerde e-commerce bovenop hun ERP-systeem Dynamics NAV.
“Onze PIM-implementatie en het uitrollen van onze nieuwe webshop waren eigenlijk het gevolg van onze recente ERP-implementatie. We hadden al langer een webshop en hoewel ik heel hard geloof in de persoonlijke verkoop kan je vandaag echt niet meer zonder e-commerce,” vertelt Peter Landuyt, gedelegeerd bestuurder van Berma-Decor en Berma-Bru.
De oude ERP en de oude webshop waren niet los te koppelen van elkaar. ERP vernieuwen betekende dus ook de e-commerce vernieuwen. Al snel rees de vraag vanuit welke bron de duizenden artikelreferenties hun weg zouden vinden naar de nieuwe webshop. Zo ontstond de driehoek van Dynamics NAV als ERP-software gekoppeld met Perfion als PIM (product information management oplossing) en Sana Commerce als geïntegreerde webshop. Tijdens het webinar Rethink ERP aan we dieper in op welke info er nu juist uit welke systemen komt.
Waarom investeerde je zo sterk in software?
“Er waren 3 belangrijke redenen waarom we op korte termijn zo hard hebben ingezet op digitale transformatie,” vertelt Peter. “De meubelbranche staat onder druk door import, veranderende manieren van wonen enzovoort. Daarnaast zien we de segmenten badkamers en interieurbouw dan weer wat groeien en de keukenbouw eerder stagneren. Meer dan vroeger is onze business in beweging en we moeten daar flexibel op kunnen inspelen. Daarvoor hebben we dynamische software nodig”
“Ten tweede moet je vandaag een webshop hebben om nog relevant te zijn en als je er echt voordeel uit wil halen moet hij gedetailleerd en uitgebreid genoeg zijn. We zien het als een noodzakelijke aanvulling op ons salesteam van 13 mensen. Ten derde moet je over open systemen kunnen beschikken die gemakkelijk zijn gegevens kunnen delen met andere applicaties.”
Waar staan jullie nu na ongeveer 6 maand met de nieuwe webshop en PIM?
“Eigenlijk gaat het om 3 webshops: www.bermabru.be, www.bermadecor.be en www.furnifit.be Op dat vlak maken we al een mooie efficiëntiewinst want we beheren die 3 shops centraal vanuit één systeem. We merken ook grote verschillen voor die 3 bedrijven. De klanten van Bermabru zijn het al langer van ons gewoon dat ze via e-commerce met ons zaken kunnen doen. Voor dat bedrijf gaat ongeveer 10 % van onze orders over de webshop na een half jaartje online. Bij Furnifit en Berma-Decor moeten we nog wat meer reclame maken voor onze webshops maar dat ziet er veelbelovend.” Tijdens Rethink ERP gaan we dieper in op het team van mensen dat instaat voor de webshop en de PIM.
“Wat onze PIM betreft boeken we mooie vooruitgang. Hierdoor kunnen we artikelen gemakkelijk met al hun info beschikbaar maken online. Het eigenlijke ingeven van alle artikelinfo gaat heel vlot. Er kruipt echter meer tijd in het verzamelen van de info bij alle leveranciers. We zien daar grote verschillen van producent to producent in beschikbaarheid, snelheid van aanleveren en formaat waarin je het aan krijgt. Taal is ook vaak een heikel punt want wij hebben alle info nodig in het Nederlands en Frans waardoor we vaak nog zelf moeten vertalen.”
Hoe zie je jouw digitaal platform nu verder evolueren?
“Wat onze webshop betreft zit de basis goed, de orders komen binnen en onze klanten kunnen online zelf opvolging ervan doen. Vermoedelijk kunnen we de webshop nog verder verbeteren maar dat wil ik rustig aanpakken. Het is belangrijker om nu eerst meer klanten en contacten op de huidige webshops te krijgen.”
“De grootste winst zie ik trouwens niet echt in het plaatsen van het online order. Onze mensen kijken namelijk elk order, web of offline, nog volledig inhoudelijk na. Dat is een van onze klantenservices: zorgen dat je de juiste componenten en artikelen besteld voor het werk dat je te doen staat. De grootste winst voor ons zit in het self-service-gehalte om een order op te volgen via de shop, vorige orders te consulteren, productinformatie en plaatsingsinstructies op te zoeken enzovoort.”
De integratie tussen Dynamics NAV als ERP en Sana commerce als webshop is erg doorgedreven.
“Wat onze PIM betreft is het mij ondertussen duidelijk dat we daar 1 fulltime medewerker op nodig hebben om alles up to date te houden. Vroeger deden we dat met minder mankracht maar onze output is nu vele malen groter en de kwaliteit van de info is een pak hoger en dat kadert ook weer in onze drang naar zeer goede service.”
“De output van onze PIM is voorlopig nog vooral gefocust op de webshop. In de toekomst bekijken we wat we kunnen doen om onze printcatalogen te vullen, offertes te verrijken en ga zo maar door. Nog genoeg werk voor de boeg dus maar we beschikken nu over de juiste tools om het goed aan te pakken!”