Met de steeds groter wordende online markt, toenemende verwachtingen en functionaliteiten komen bedrijven met een bestaand e-commerce platform voor een moeilijk dilemma te staan. Namelijk, breiden ze hun bestaande “brownfield e-commerce platform” verder uit of vervangen ze dit door een nieuw “green field platform”? In deze podcast bespreken en onderzoeken we de voor- en nadelen van beide keuzes om je te helpen bij het nemen van deze cruciale beslissing.
Uitbreiden van bestaande e-commerce platform
Het bestaande e-commerce platform, ook wel brownfield platform genoemd, is een applicatie die doorheen de jaren is opgebouwd binnenin een bedrijf. De keuze om deze verder uit te breiden kan op moeilijkheden botsen op het gebied van technologische capaciteit. Deze oudere technologieën kunnen namelijk beperkingen opleggen die zorgen voor inefficiëntie en verlies aan competitiviteit. Daarnaast moet je beschikken over developers die kunnen werken met deze oudere technologie.
Eenmaal er is gekozen om verder te gaan met het bestaande platform kan dit op verschillende manieren gebeuren. Maar volgens David De Sloovere, Competence Lead | E-Commerce bij ESC, “komt het steeds neer op het analyseren, ontwikkelen en testen van kleine onderdelen. Om deze dan frequent te releasen zodanig dat het risico beperkt blijft.” Daarnaast is het ook interessant om de relevantie van de bestaande features te onderzoeken en ze eventueel bij te sturen.
Vervangen van bestaande e-commerce platform
Het is heel verleidelijk om te beginnen met een nieuw e-commerce platform dat ook wel een greenfield platform wordt genoemd. Hoewel dit idee makkelijk verkocht wordt in een sales pitch is het niet zonder risico’s. Het brengt vaak hoge kosten en tijdsinvesteringen met zich mee en bovendien is het geen garantie op succes. Daarnaast moeten alle nodige functionaliteiten zijn opgenomen en weet je niet op voorhand hoe de gebruikers zullen reageren op dit nieuwe platform. “Finaal is het ook belangrijk dat er een “code-freeze” is op de oude applicatie zodanig dat er geen dubbele kosten lopen“. Kortom, komt er veel bij kijken en is een nieuw platform toch niet voor iedereen per definitie de juiste keuze. Een grondige voorbereidende analyse is dus noodzakelijk.
🎙Podcast ‘Let’s Talk Shop’
In “Let’s Talk Shop” kaart Yassin Ait Lamine interessante e-commerce cases en onderwerpen aan. Experts delen hun ervaring met jou.
▶ 10 episodes
Kort samengevat is het dilemma om een bestaand e-commerceplatform uit te breiden of te vervangen, een cruciale beslissing voor bedrijven. Er is echter geen definitief antwoord, omdat de juiste keuze afhankelijk is van de specifieke omstandigheden en doelstellingen van een bedrijf. Het is essentieel om de voor- en nadelen zorgvuldig af te wegen en eventueel professioneel advies te vragen vooraleer de beslissing te maken. Dit alles om de meest geschikte strategie om succes te behalen in de steeds veranderende e-commerceomgeving te bekomen.