Social media is enorm populair bij zowel bedrijven als particulieren. Maar welke voordelen bieden ze een drankenhandel? Waarom zou je er tijd, geld en energie aan besteden? In dit artikel bespreken we de 3 belangrijkste redenen waarom social media een must is binnen je verkoopstrategie.
Tip 1: social media is een uitmuntend marketinginstrument voor een drankenhandel
Met social media heb je een massaal bereik en massaal veel mogelijkheden: Instagram, Facebook, LinkedIn, X, TikTok en vele andere platformen hebben elk jaar meer en meer gebruikers. Als drankenhandel heb je dus verschillende platformen om met je doelgroep in contact te komen.
Ga na welk kanaal het best past bij je doelgroep en bepaal welke strategie je kan toepassen om deze groep zo efficiënt mogelijk te bereiken. Elk kanaal wordt namelijk anders gebruikt en heeft zijn eigen publiek.
Enkele belangrijke stappen bij het inzetten van social media:
- Maak de socialmediakanalen goed zichtbaar. Dit kan je doen door social media knoppen zoveel mogelijk te delen op je website, in blogposts te verwerken, in je winkel, op je vrachtwagens, …
- Bepaal welk kanaal het best past bij je doelgroep. Foto’s of video’s van je producten zijn belangrijk, dus als drankenhandel ben je meer met Instagram of TikTok dan met LinkedIn.
- Elk socialmediakanaal heeft een eigen publiek en een eigen manier van interactie. Hou hier rekening mee bij het posten van content.
Tip 2: bouw meer vertrouwen op bij de klant
Door voldoende expertise en autoriteit uit te stralen kan je gemakkelijk het vertrouwen van klanten voor je winnen. Regelmatig relevante posts delen op je social media over je drankenhandel, bieren, wijnen, je team, en dergelijke, toont je expertise in de drankensector en laat zien dat je in je merk gelooft. Dit leidt tot meer vertrouwen bij klanten die je drankenhandel nog niet zo goed kennen en tot potentiële aankopen.
Zo kan je bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks een limited editie of een nieuw product voorstellen via social media. Dit vergroot de zichtbaarheid van je drankenhandel en wekt interesse op. Gebruik een unieke tone of voice die je onderscheidt van andere drankenhandelaren.
Tip 3: meetbare resultaten en remarketing
Meten is weten en via social media kan je gemakkelijk de resultaten van je content bepalen. Platformen op Facebook en LinkedIn bieden je heel wat dashboards om de interacties met foto’s, video’s en artikels gemakkelijk te analyseren. Bovendien bestaan er ook tools die alle data van social media in één overzichtelijk dashboard weergeven zoals Google Analytics, Power Bi, Buffer en Hootsuite.
De gedetailleerde info die je uit deze tools bekomt, kan je gebruiken om klanten en bezoekers opnieuw aan te spreken. Via remarketing campagnes kan je bezoekers aanspreken die een vorige keer de webshop of website van je drankenhandel verlieten zonder een aankoop te doen. Met de data verkregen van je website kan je gepersonaliseerde en doelgerichte content op social media plaatsen om deze klanten toch in je verkoopkanaal te lokken. Bovendien leiden bezoekers die via een remarketing je website opnieuw bezoeken, tot een veel hogere conversieratio.
Het is dus als drankenhandel van groot belang om social media in je communicatie met klanten te gebruiken. Zo bereik je meer mensen van je doelgroep, kan je acties promoten en evenementen delen. Drinkmaster 365, de sectorspecifieke ERP-oplossing voor de drankensector, helpt bij artikelprijzen en beschikbaarheid van de voorraad zonder al dat extra werk. Daarnaast voorziet het je in een bedrijfs- en kassasoftware die je webshop optimaal integreert in de bedrijfsuitvoering.