Wanneer we op zoek zijn naar cadeaus voor een vriend, geliefde of familielid dan valt een geschenkenmand met dranken bij zowat iedereen in goede aarde. Goed nieuws voor jou als drankenhandel, want je spreekt er nieuwe en bestaande klanten mee aan en creëert, uit je bestaande artikelen, een nieuw product. Met de juiste online bedrijfs- of kassasoftware stel je snel zo’n originele geschenkmand samen tegen de juiste prijs. Hier zijn alvast een aantal tips!
Tip 1: Stem je aanbod af op jouw klanten
Voor je begint met de samenstelling van een geschenkmand vraag je je best af voor wie je een mand maakt. Duik dus even je statistieken in en ga op zoek naar je best werkende artikelen. Abdijbieren, Franse wijnen, Gin-tonics, … je populairste producten mogen zeker volgens thema gebundeld worden. Let ook zeker op seizoensgebonden producten. Een geschenkmand voor december ziet er anders uit dan een geschenkmand voor augustus. Maar dat moeten we jou niet vertellen.
Tip 2: Kies een thema voor je originele geschenkmand online
Themamanden doen het altijd goed. Vaderdag en Kerstmis zijn natuurlijk voor de hand liggende thema’s, maar je kan ook verder gaan. Zo kan je geschenkmanden koppelen aan seizoenen of feestdagen zoals een ‘Hou je lekker warm’ jenevermand tijdens de winter of een ‘Genieten van gin & tonic’ tijdens de zomer. Je kan ook alledaagse thema’s kiezen zoals een ‘Voetbal kijken met de vrienden’ biermand of een ‘Romantisch avondje’ wijnpakket.
Afbeeldingen nodig? Gebruik één van deze gratis beeldbanken:
- Pixabay
- Unsplash
- Pexels
Tip 3: Jij bent de drankenspecialist, toon dat met smakelijke combo’s!
Bij het samenstellen van een geschenkmand hou je rekening met de prijs, maar ook met de verschillende smaken, zodat deze elkaar aanvullen. Een geschenkmand met dezelfde vijf wijnflessen smaakt ook, maar een combinatie van rode wijnen uit een bepaalde streek is toch wat aantrekkelijker.
Dit kan je ook doen met trappisten of gin. Je kan bijvoorbeeld ook van licht naar straf werken, of vier totaal verschillende smaken combineren (zoet, bitter, zout, zuur). Voorzie voldoende variatie in zowel soorten geschenkmanden (bier, wijn, sterke drank) als in formaten (5, 10 of 15 flessen). Zo vindt elke klant wel iets naar zijn of haar zin.
Tip 4: Oog voor de verpakking en leuke extraatjes
Het heet dan wel een geschenkmand, maar je kan ook een houten krat, een mooi emmertje of eender welk ander object gebruiken. Laat je creativiteit de vrije loop! Vergeet het wel niet mee te rekenen.
Nu je dranken zorgvuldig werden uitgekozen, kan je je mand met snacks en gadgets aanvullen. Dit kan gaan van chips en nootjes tot bijpassende glazen en flessenopeners, zolang ze maar bij je drankselectie passen. Je kan zelfs een stapje verder gaan en een leuke muts of een trendy zonnebril aan een winter- of zomermand toevoegen.
Tip 5: Verkoop je geschenkmand tegen de juiste prijs
Met de juiste software voor dranken- en wijnhandels stel je zo een online geschenkmand samen. Je scant de flesjes die je in de mand wil stoppen en het systeem telt de verkoopprijzen op. Ook je extra’s als het mandje zelf, decoratiemateriaal, papier, folie, linten selecteer je uit het systeem zodat ook die kostprijs correct wordt bijgeteld, want alle kleintjes tellen! Je ERP-pakket zal nu een prijs voorstellen op basis van de onderdelen, maar zorg dat je deze totaalprijs nog wat kan verhogen want je mooie mand is meer waard dan de onderdelen! Met je volgende klik moet er een prijsetiket met barcode uit je printer rollen dat je meteen op je mand kan kleven, geen gedoe. Wanneer dus iemand met je geschenkmand aan de kassa komt kan je die gewoon scannen en afrekenen aan de juiste prijs. Zo heb je de klant snel geholpen en op de achtergrond wordt ook je voorraad nog eens afgeboekt en ’s avonds loopt alles vlot in je kassa-afsluiting.
Wat je zeker niet mag doen:
- Je klanten vergeten informeren over je assortiment geschenkmanden. Zet dus je manden in je nieuwsbrief, op je webshop, in je folders die je laat bussen en zeker en vast in je etalage!
- Manden simpelweg uitstallen zonder er iets speciaals van te maken. Geef ze een leuke naam, zorg ervoor dat ze prominent zichtbaar zijn en vervolledig het plaatje met voldoende decoratie.
- Een vleugje marketing toevoegen, al is het maar foto’s delen op je sociale media of een kaartje in de mand stoppen met subtiele reclame voor jouw winkel zodat de ontvanger ook eens bij je langs komt!
Vergeet dus zeker niet om geschenkmanden in je wijn- en drankenhandel aan te bieden. Een met zorg samengestelde cadeaumand versterkt namelijk het imago van je drankenhandel, drijft je aankoopvolume op en bied je een kans om minder gekende of nieuwe producten aan te bieden.
Drinkmaster 365, de sectorspecifieke ERP-oplossing voor drankenhandels, helpt je bij het verwerken van geschenkmanden. Daarnaast helpt de software je bij artikelprijzen, beschikbaarheid van de voorraad zonder extra werk en voorziet het je in een bedrijfs- en kassasoftware die je webshop optimaal integreert in de bedrijfsvoering.