• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
ESC BV

ESC BV

Our IT empowers your business

  • Oplossingen
    • Applicaties
      • Collaboration
      • Boekhouding
      • ERP systeem
      • CRM
      • Business Intelligence
      • Document Management
      • Apps
    • Modern Workplace
      • Security
      • Datacenter
      • Netwerken
      • Hardware
      • Telefonie
      • Digitale receptie
    • E-business
      • E-commerce & webshops bouwen
      • Online platformen en websites maken
      • Online portals en maatwerk ontwikkelen
      • Webapplicaties en mobiele apps bouwen
  • Services
    • Digital Strategy Sprint
    • Managed Services
    • Helpdesk en support
    • Opleidingen
    • Consultancy en projecten
    • Audit
  • Sectoren
  • Jobs
  • Bedrijf
    • Nieuws
    • Events
    • Over ESC
    • Partners
    • Contact
Support Contacteer ons

Is e-commerce in de maakindustrie een positieve klantervaring?

3 juni 2022

    Steeds meer fabrikanten in de maakindustrie investeren in e-commerce oplossingen met daarbij verschillende motieven. Een van onze leveranciers, Sana Commerce deed er onderzoek naar onder meer dan 800 besluitvormers in de maakindustrie. Redenen om in e-commerce te investeren zijn vooral betere klantervaringen (38%) en omzetgroei (33%). Dit zijn enkele onderzoeksresultaten die we graag met je delen:

    Hoe staat het met de klantervaring?

    Customer experience, de klantervaring, is dus de belangrijkste drijfveer om in e-commerce te investeren. Alleen is er reden voor ‘enige bezorgdheid’; maar liefst 81% van de fabrikanten wordt geconfronteerd met uitdagingen met hun huidige e-commerce ervaring! Onze conclusie is dat het tweede argument om in e-commerce te investeren, namelijk omzetgroei, erdoor in gevaar kan komen.

    De belangrijkste e-commerce uitdagingen en gevolgen

    Als klant wil je online bij de fabrikant kunnen bestellen. Dat kan bijvoorbeeld via een online webshop waarin standaard producten zijn te bestellen. Bij voorkeur op een zo eenvoudig mogelijke manier. Er zullen ook fabrikanten zijn waar e-commerce betekent dat je als consument zelf producten kunt samenstellen die ‘op maat’ voor je gemaakt worden. Echter blijkt dat consumenten én professionele aankopers lang niet altijd een professionele klantervaring hebben. Dit zijn de top 3-valkuilen bij e-commerce voor maakbedrijven:

    • In 32% van de gevallen is er sprake van beperkte productgegevens online. Met als gevolg dat 56% aangeeft dat de klantenservice afdeling meer vragen ontvangt.
    • 30% geeft aan dat productinformatie niet nauwkeurig is. Daardoor zegt maar liefst 46% van de ondervraagden dat klanten niet snel zullen terugkeren. Herhalingsaankopen lopen een serieus risico.
    • Tot slot wil je als consument eenvoudig kunnen betalen. Ook dat blijkt uitdagend te zijn. 30% geeft aan dat afrekenprocessen te lang of te ingewikkeld zijn, wat hogere verkoopkosten oplevert maar vooral ook ontevreden klanten.

    Samen op zoek naar de juiste e-commerce strategie

    Bijna twee derde van de fabrikanten bekijkt de mogelijkheden van een webwinkel voor verkoop, blijkt uit het onderzoek. Ook ziet gemiddeld  45% van de fabrikanten een toename van hun verkopen als gevolg van investeringen in digitale strategieën. Toch vraagt e-commerce om extra aandacht. Voor de marketing, verkoop en inkoop van producten en diensten via het internet is de juiste business strategie nodig. Meer informatie over opportuniteiten, uitdagingen en digitalisering in de maakindustrie vind je hier.

    Category iconBlog,  E-business,  Homepage-nieuws,  Nieuws Tag icone-business,  e-commerce en webshop

    Til je bedrijf naar een hoger niveau

    Weerhouden je bestaande IT-systemen je van groeien? Zet vandaag de eerste stap.

    Aan de slag

    Footer

    Contacteer ons

    • info@esc.be
    • +32 (0)9 329 93 06
    • Support pagina
    • Stuur ons een bericht
    • Oplossingen
    • Applicaties
    • Modern Workplace
    • Services
    • Sectoren
    • Jobs

    Top reads

    • ▶️ Wat is een firewall?
    • Hoera, binnenkort verhuizen we!
    • ▶️ Wat is DLP of data loss prevention?
    • facebook
    • twitter
    • instagram
    • linkedin
    • youtube

    ©1999 - 2022 Alle rechten voorbehouden aan ESC BV. Algemene voorwaarden