Bij het ontwerpen van een website/applicatie/blog/… is de keuze van het juiste Content Management System (CMS) van essentieel belang. De keuze gaat vandaag tussen een traditioneel CMS en een headless CMS. Deze keuze heeft een grote invloed op de flexibiliteit, schaalbaarheid en mogelijkheden van je website. In deze podcast bespreken we de voor- en nadelen van beide systemen.
Wat is een traditioneel CMS?
Een traditioneel CMS, zoals WordPress, Joomla of Drupal, is een all-in-one platform dat zowel de contentcreatie als de presentatie op de website beheert. De website of applicatie die de inhoud visualiseert voor de surfer of gebruiker is zeer nauw verbonden met het managementsysteem waar de content of inhoud wordt bewerkd en beheerd. Het biedt een gebruiksvriendelijke interface voor het maken en publiceren van content.
Wat is een headless CMS?
In tegenstelling tot traditionele CMS-systemen is een headless CMS gescheiden van de presentatielaag van de website. Voorbeelden hiervan zijn DatoCMS, Contentful of Strapi. Het headless CMS concentreert zich uitsluitend op contentcreatie en -beheer. De content wordt via API’s beschikbaar gesteld aan de front-end, die kan worden ontwikkeld met verschillende technologieën. Hierdoor hebben marketeers en website-ontwikkelaars meer vrijheid om de gebruikerservaring aan te passen en content over meerdere kanalen te leveren, zoals websites, mobiele apps en IoT-apparaten. Volgens David De Sloovere, Competence Lead | E-Commerce bij ESC, “kan je bij een headless CMS voor het ontwikkelen van je eigen applicatie andere technologieën gebruiken die mogelijks beter geschikt zijn voor de applicatie. Hierdoor zullen de prestaties van de applicatie ook beter zijn, aangezien je niet gebonden bent aan het “vast” framework dat het (traditioneel) CMS-systeem oplegt.“
🎙Podcast ‘Let’s Talk Shop’
In “Let’s Talk Shop” kaart Yassin Ait Lamine interessante e-commerce cases en onderwerpen aan. Experts delen hun ervaring met jou.
▶ 10 episodes
Hoe kies je het juiste CMS?
Ondanks headless CMS aan populariteit blijft toenemen dankzij de digitale transformatie is het niet altijd per definitie de juiste keuze. Voor kleinere websites met eenvoudige contentbehoeften kan een traditioneel CMS voldoende zijn vanwege de gebruiksvriendelijkheid en snelle implementatie. Maar, als je op zoek bent naar meer flexibiliteit, schaalbaarheid en de mogelijkheid om content over meerdere kanalen te leveren dan is een headless CMS de aan te raden keuze. Headless CMS is ook vooral voor grotere bedrijven met complexe contentstrategieën de betere optie. Finaal moet de keuze van CMS-systeem passen bij de groei en ontwikkeling van je website op lange termijn.