Microsoft brengt een nieuwe lijsten app voor bedrijven die Microsoft 365 gebruiken en zal werken met Sharepoint, Teams en Outlook. Lijsten zijn niet nieuw voor Sharepoint gebruikers, maar gebruikers waren beperkt tot het traceren en organiseren van informatie. Met een standalone applicatie wil Microsoft nieuw leven blazen in het bijhouden van lijsten en wil ze de samenwerking tussen collega’s vergemakkelijken.
Microsoft Lists zal bij de lancering een aantal snelle lijstsjablonen bevatten, een instelbare opmaak en de mogelijkheid om meldingen en werkprocessen in te stellen. Met Lists kunnen bedrijven kwesties, assets, routines, contacten, voorraden, evenementen … eenvoudig traceren. De app zal beschikbaar zijn in een web en mobiele applicatie, maar is ook geïntegreerd in Microsoft Teams.
Informatie traceren kan je automatiseren
Er zullen 4 standaard lijstweergaven beschikbaar zijn: grid (zie afbeelding), list, gallery en calendar. Een grid bevat instelbare kolommen en rijen die makkelijk te ordenen zijn. List is vergelijkbaar met een grid, maar beperkter in bewerkmogelijkheden en vergelijkbaar met de klassieke lijsten uit Sharepoint. Een gallery is, zoals de naam doet vermoeden, handig voor het ordenen van lijsten met afbeeldingen en calendar is ideaal voor datalijsten.
Microsoft zal ook een ‘rule system’ koppelen aan de lijsten dat in grote mate vergelijkbaar is met het filteren van e-mails door middel van rules in Outlook. Het staat de gebruiker toe om meldingen of herinneringen in te stellen met een bepaalde status, een veranderende waarde, een datum, … als trigger. De integratie met het Power Platform vervolledigt de slimme tracking app: custom list forms met Power Apps en geautomatiseerde workflows (processen) met Power Automate.