30% efficiëntere ontvangst met een digitale receptie
Deschacht wil zich graag onderscheiden van andere bedrijven in de bouwsector door te investeren in vernieuwende technologie.
Daarom vroeg de onderneming aan IT-specialist ESC om een digitale receptie te installeren in het hoofdkantoor van Deschacht in Oostakker. Het bedrijfsimago is nu helemaal opgeblonken en de receptioniste kan haar vaste taken 30 procent efficiënter uitvoeren.
“Onze receptioniste besteedde vroeger een groot deel van haar tijd aan het helpen van bezoekers”,
Vertelt Jo Verfaellie, gedelegeerd bestuurder bij Deschacht. “Ze ontving de leveranciers, verwees klanten naar de toonzaal of begeleidde hen naar collega’s waarmee ze een afspraak hadden. Daardoor had ze soms te weinig tijd om andere taken uit te voeren. De digitale receptie van ESC bood een innovatieve uitkomst die perfect past in het imago dat we als bedrijf willen uitstralen.”
Meteen doorgeschakeld via het aanraakscherm
De digitale receptie bestaat uit een groot aanraakscherm met daarboven een stijlvolle microfoon om de bezoeker bij de receptie in contact te brengen met de juiste persoon. Bezoekers zien bij binnenkomst het scherm staan en kunnen via het gebruiksvriendelijke keuzemenu zelf degene met wie ze een afspraak hebben van bij de receptie opbellen door eenvoudig zijn naam of foto op het scherm aan te raken. De receptioniste hoeft daarbij dus niet langer als tussenpersoon op te treden. Alleen als iemand niet opneemt, wordt de oproep naar haar doorgeschakeld.
Tijdswinst en kostenbesparing
De bezoekers worden dus op een professionele wijze onthaald en geholpen, terwijl de efficiëntie op kantoor alleen maar toeneemt. Verfaellie: “Onze receptioniste zit nu aan een bureau op enige afstand van de ingang en kan zich nu echt toespitsen op het beantwoorden en doorschakelen van binnenkomende telefoons. Doordat ze niet langer voortdurend gestoord wordt, heeft ze makkelijk 30 procent meer tijd om te werken: een mooie productiviteitsverhoging die ook een aanzienlijke kostenbesparing inhoudt. Dankzij de grote tijdswinst kan onze receptioniste nu naast haar gewone taken zelfs wat lichte administratie verrichten en zelfs bijspringen bij de commerciële dienst. Ook voor haarzelf is dat een stuk aangenamer, aangezien ze nu een meer afwisselende job heeft.”
Moderne uitstraling
De moderne uitstraling van de digitale receptie past eveneens perfect in het vernieuwde bedrijfsconcept bij Deschacht. “De manier waarop je je als bedrijf aan bezoekers presenteert is erg belangrijk, of het nu leveranciers of klanten zijn”, aldus Jo Verfaellie. “Daarom hebben we ons hoofdkantoor grondig gerenoveerd. Daarnaast zetten we steeds sterker in op e-commerce en interne digitalisering. Daarin willen we een voortrekker zijn in de bouwsector, die over het algemeen nog erg traditioneel is.”
Gebruiksvriendelijke interface op maat
Deschacht liet zich voor zijn digitale receptie inspireren door Claerhout Communicatiehuis. “We zagen het systeem bij hen en we beseften dat het voor ons ook de ideale oplossing zou zijn. Zij hadden een gelijkaardig probleem bij de receptie en ze waren erg tevreden over de samenwerking met ESC, dus de keuze was snel gemaakt”, verklaart Jo Verfaellie.
Eigen beheer via webinterface
De digitale receptie is heel gebruiksvriendelijk voor de bezoekers en ook voor de medewerkers van Deschacht zelf. Een interne opleiding was dan ook overbodig. Alleen voor de receptioniste was er een beknopte training. “Via de webinterface van ESC kunnen we nu zelf instaan voor het beheer van het systeem, door bijvoorbeeld personen toe te voegen, te verwijderen of te koppelen aan het correcte telefoontoestel. De gebruikers kunnen ook zelf de oproepen van de digitale receptie doorschakelen naar hun mobiele toestel of naar een collega. Zo kunnen ook zij onze klanten efficiënter te woord staan”, besluit Jo Verfaellie.