
Internationale expansie met ‘value for money’ doormiddel van diverse oplossingen zoals Exact
“Als KMO kan je onmogelijk zelf de laatste ontwikkelingen in ICT technologie blijven opvolgen. Door samen te werken met ESC halen wij de specialisten in huis die wél deze kennis in huis hebben en onderhouden.”
quote: Koen Claerbout, CEO, Audioprof, Apart-Audio
“Terwijl de complexiteit van de activiteiten verhoogt, moet je je verplichten om steeds transparanter te gaan werken.”
quote: Koen Claerbout, CEO, Audioprof, Apart-Audio
Apart-Audio produceert en verdeelt professionele audio-oplossingen:
- omroepsystemen
- luidsprekers
- voorversterkers
- versterkers
- bijhorende accessoires
Met een sterk R&D team van 8 personen staat het bedrijf zelf in voor de ontwikkeling van een gamma dat onder de merknaam Apart wordt gecommercialiseerd. Apart-Audio brengt audio oplossingen voor o.a. retail shops, offices, education, outdoor sport, restaurants, bars,… De productie wordt grotendeels uitbesteed in China. Apart-Audio opende een vestiging in Shenzhen, zowel om de internationale activiteiten verder uit te bouwen als om makkelijker contacten met de lokale leveranciers te onderhouden.
Koen Claerbout, CEO bij Apart-Audio: “Onze sterkte is zonder enige twijfel onze focus. De consumentenmarkt en ‘live sound’ zijn bijvoorbeeld niet aan ons besteed. Wij richten ons op systemen voor achtergrondmuziek en omroepsystemen, en deze strategie werpt duidelijk haar vruchten af !”
Internationale expansie met ‘value for money’
Audioprof startte in 1992 als installateur op de Belgische markt en bouwde al snel een team uit van een 10-tal personen. 2009 betekende echter een keerpunt voor de onderneming: het aan boord komen van een professionele partner 3D Participaties NV in het aandeelhouderschap en het verder uitbouwen van een indrukwekkende internationale expansie. Apart-Audio telt nu 27 medewerkers en is aanwezig in heel wat Europese landen, maar ook in Rusland. Op iedere lokale markt wordt gerekend op de inzet van een exclusieve distributeur. De distributeurs slagen erin om lokale audiodealers, AV/IT-integratoren en groothandelaars te overtuigen met een gamma dat – ten opzichte van meer bekende concurrenten – een uitzonderlijke ‘value for money’ biedt. “Wij streven ernaar om steeds uit te pakken met features die ‘installer friendly’ zijn”, voegt Koen Claerbout eraan toe.

Externe ICT-kennis in huis halen
Samen met de groei van het bedrijf ontstond ook de nood aan een professionele ICT-ondersteuning. Apart-Audio koos bewust voor een samenwerking met een externe ICT-partner. “Als KMO kan je onmogelijk zelf de laatste ontwikkelingen in ICT technologie blijven opvolgen. Door samen te werken met ESC halen wij de specialisten in huis die wél deze kennis in huis hebben en onderhouden. Bovendien profiteren wij van een belangrijke kruisbestuiving: de ‘best practices’ en de ervaringen die ESC opdoet bij andere bedrijven”, legt Koen Claerbout uit.
Productinformatie in één centrale database
Apart-Audio en ESC bouwden een goed doordachte ICT-architectuur uit rond drie assen: het ERP-systeem Exact Globe, Exact Synergy als CRM-oplossing en tenslotte de website met customer portal. Tussen de drie systemen wordt echter heel wat informatie – productinformatie, maar ook klantgegevens – gedeeld. Koen Claerbout: “Het zou bijzonder inefficiënt zijn om voor 350 SKU’s de gegevens dubbel of driedubbel in te voeren! ESC heeft dan ook gezorgd voor één centrale database die ERP, CRM en website aanstuurt.”
De informatie op de customer portal wordt bijvoorbeeld rechtstreeks gevoed vanuit de ERP- en CRM-systemen. De klant kan zo heel makkelijk individuele product- en commerciële informatie opvragen: technische fiches, stockniveaus, openstaande facturen, herstellingen, CRM-gegevens,…

Internationalisering en transparantie
Naarmate Apart-Audio, – steeds internationaler ging werken, werd de nood aan een goede verkoopopvolging steeds prangender: “Terwijl de complexiteit van de activiteiten verhoogt, moet je je verplichten om steeds transparanter te gaan werken om de marktsituatie in de verschillende landen permanent te kunnen opvolgen.”
Bovenop de centrale database bouwde ESC Sales Cubes die de basis vormen voor een uitgebreide rapportering. Voor wekelijkse standaardrapporten wordt de Business Intelligence-oplossing Targit ingezet: via heldere dashboards kan het management de KPI’s van het bedrijf van week tot week opvolgen.
Daarnaast voorzag ESC ook een exportmogelijkheid naar Excel: volgens Koen Claerbout bijzonder nuttig voor wie meer uitgebreide analyses op maat wil uitvoeren.
Ook in de toekomst doelgericht werken met ICT
Het valt op hoe Apart-Audio erin slaagt om de ‘value for money’-filosofie consequent door te zetten op ICT-gebied en op de ganse organisatie. Koen Claerbout: “We denken voortdurend na hoe we doelgerichter en efficiënter kunnen werken. We willen ons huidig softwareplatform inzetten om ook in de toekomst te blijven groeien, maar evenzeer geldt het principe voor onze organisatie; het is, ondanks de enorme groei sinds 1995 nog steeds één en dezelfde persoon die de order entry doet!”
In de nabije toekomst wil koen Claerbout samen met ESC de mogelijkheid onderzoeken om het bestelproces te vergemakkelijken via elektronische weg. Vandaag komen bestellingen van distributeurs toe via verschillende kanalen: via mail, fax, Excel,… Het elektronisch ontvangen van orders door een koppeling met het aankoopsysteem van de distributeur, zou volgens Koen Claerbout ongetwijfeld heel wat tijd besparen.
ESC: een uitstekende sparringpartner
ESC is voor ons een uitstekende sparringpartner. Zij kennen het bedrijf en de producten ondertussen door en door. En omdat ESC zelf een KMO is, is het contact veel gemakkelijker dan met een groot ICT-bedrijf stelt Koen Claerbout tot besluit.