Linsay Koyen weet hoe je verkoopt. En welke kanalen je daarvoor inzet. Linsay is general manager van Foylo, referentieleverancier voor alle soorten folie en verpakkingen voor bouw, retail en industrie. “De functie van sales- en accountmanager verandert, e-commerce of niet. Digitalisering kan onze accountmanagers enkel ondersteunen”, vertelt ze. “En de voordelen voor zowel Foylo als onze klanten zijn te groot om er niet op in te zetten.”

Als bedrijf is Foylo een paradox: een jong bedrijf met toch veel ervaring. In 2017 nam de holding Buildmat het bedrijf D&K plastics uit Antwerpen over, voegde die samen met het verpakkingsdepartment van bedrijf Deschacht, en Foylo zag het levenslicht.
Natch ontwikkelde voor Foylo een B2B klantgepersonaliseerd e-business platform waar de klant bestellingen kan plaatsen, leveringen kan afroepen, hun ERP aan kan koppelen en nog zo veel meer. We gingen gesprek met General Manager Linsay Koyen over het belang van persoonlijke service en e-commerce.
Maatwerk, kennis en sustainability

“Maatwerk en kennis”, benadrukt Linsay. “Daarop ligt de focus. We proberen bedrijven te leren kennen en gepast advies te geven voor we verkopen. En dat maakt het verschil. Als we ter plaatste gaan, kunnen we inventariseren en kijken wat de specifieke noden zijn. Het is een totaalpakket. Want maatwerk is meer dan alleen je logo op de verpakking. Het kan ook gaan om afwijkende formaten en volumes.”
Daarnaast houdt het bedrijf een grote voorraad aan. “Verpakking voor producten behoort bij de meeste bedrijven niet tot hun core business. Het wordt vaak vergeten en dan moeten ze last-minute bijbestellen. Dan helpt het om een grote voorraad in je magazijn te hebben.”
Ook sustainability staat voorop. “Plastic heeft een negatieve connotatie, dus sustainability is belangrijk. We zetten al jaren in op zo weinig mogelijk folie in omloop te brengen, bijvoorbeeld door in te zetten op diktereductie met hoogwaardige folies. Zo behalen we hetzelfde of een beter resultaat met minder plastics.
Gepersonaliseerde e-commerce
B2B e-commerce platformen zetten hoe langer hoe meer in op personalisatie. Vaak beperkt zich dat echter tot je bestelgeschiedenis of aangepaste prijzen zien, en dat is jammer. Foylo gaat daarin een stap verder. “Omdat we veel maatwerk leveren, hebben we een uitgebreid gamma aan producten die maar door één klant afgenomen worden. Logt die klant op het platform in, dan mag enkel hij die te zien krijgen. Dat zorgde voor een extra uitdaging bij het opzetten van ons digitaal systeem”, vertelt Linsay.

Het project stopte dan ook niet na de go-live in september 2020. “De implementatie gebeurde stapsgewijs en gaat nog steeds door. We maken ons jaarplan en via regelmatige deelopleveringen wordt ons digitaal aanbod beter en completer. “Zo heeft Natch ervoor gezorgd dat ook afroeporders via ons e-commerce platform doorkomen.” Afroeporders zijn een belangrijk onderdeel van veel klantencontracten bij Foylo. “Grote bedrijven plaatsen een groepsorder en hun vestigingen nemen dan periodiek af wat ze nodig hebben. Het feit dat industriële klanten of retailer dat bij Foylo via het digitaal platform kunnen doen, is een grote stap voorwaarts op vlak van klantenservice.”
Ook de system-to-system connectie vergemakkelijkt het proces voor klanten. Door hun ERP-systeem met het e-commerce platform van Foylo te connecteren, kunnen bedrijven vanuit hun eigen ERP-software bestellen. Verder kunnen ze ook bestellinglijsten aanmaken en uploaden, eigen artikelcodes creëren en aankoopprofielen beheren. Via deze profielen kunnen sommige medewerkers bij klanten enkel orders of winkelmandjes voorbereiden maar bijvoorbeeld niet doorbestellen. “Ook de scanningapp, waarmee klanten in hun eigen magazijn artikelen kunnen inscannen en meteen bestellen, blijkt een populaire tool”, vertelt Linsay.
De voordelen voor klanten gaan echter verder dan alleen gebruiksgemak. “Wie via ons platform bestelt, behalve voor afroeporders of vooraf gemaakte offertes, krijgt standaard 1% korting. Want uiteindelijk besparen klanten ons zo werk. Als ze hun orders per mail of telefoon doorgeven steken wij veel tijd in die in te geven in onze systemen. Dus kunnen we klanten daarvoor belonen.”
E-commerce ambassadeurs
Professionele klanten die jarenlang per e-mail of telefonisch hun orders doorgeven krijg je soms moeilijker overtuigd het e-commerce platform te gebruiken. “Ik begrijp dat het soms minder voor de hand ligt om als klant de overstap te maken. Daarom moeten we zelf eerst ambassadeur van onze e-commerce worden. Het is pas als wij overtuigd zijn van de toegevoegde waarde dat klanten zullen meegaan in het verhaal. Daarom leiden we onze accountmanagers op over het platform, zodat zij onze klanten kunnen informeren en begeleiden.”

Ook marketing is een belangrijke ondersteuning voor het digitale project van Foylo. “Met marketing verspreiden we onze e-commerce boodschap, zowel breed als gericht. E-mailmarketing en social media spelen een belangrijke rol om bestaande en nieuwe klanten niet alleen te informeren, maar ook te overtuigen van de meerwaarde van onze digitale dienstverlening.” En om ook de rol van gepersonaliseerd advies te benadrukken.
“Het menselijke aspect blijft belangrijk bij Foylo. Klanten kunnen bestellen via e-commerce, maar voor het juiste advies kunnen ze altijd bij onze mensen terecht”, besluit Linsay.
Ontdek hoe we zowel kleine als grote bedrijven helpen met e-business. Wat wil jij juist doen?
- E-commerce & webshops bouwen
- Contentplatformen en websites maken
- Online portals & maatwerk ontwikkelen
- Webapplicaties en mobiele apps bouwen
Of laat je inspireren door onze andere e-business cases!
Linsay Koyen General Manager