Omzet verdubbelen met een mini STANLEY/STELLA aan de hand van Microsoft Dynamics 365 Business Central

Duurzaam en premium. Zonder compromissen.
STANLEY/STELLA besteedt de productie uit aan fabrieken in Bangladesh. De jonge onderneming engageert zich 100% voor authentieke duurzame ontwikkeling in de bevoorradingsketen, zoals blijkt uit het lidmaatschap van de Fairwear Foundation (maatschappelijk verantwoord ondernemen) en de certificering volgens de strengste normen. STANLEY/STELLA tekent ook voor compromisloze premiumkwaliteit. De kwaliteit van de producten en de zorg die eraan wordt besteed, weerspiegelen de belangrijkste waarden van het bedrijf.
Pierre Guissart, IT-verantwoordelijke: “Ook in onze dienstverlening aan de klanten willen we een ‘premium’ merk zijn. Dat betekent dat IT onvermijdelijk een doorslaggevende factor is voor ons succes.”

STANLEY/STELLA is een jonge onderneming in volle groei die momenteel 20 medewerkers heeft in België en een twaalftal in Bangladesh. Met meer dan 1000 B2B-klanten in Europa heeft het bedrijf zijn omzet in het vorige boekjaar verdubbeld.
Innovator op elk niveau
Zelfs in een traditionele sector kun je innoveren: dat bewijst STANLEY/STELLA met een commerciële cyclus die voor 100% op digitale kanalen is gericht. Het bedrijf mikt op de sociale netwerken en e-business voor de toekomst. Pierre Guissart, IT-verantwoordelijke: “We willen onze klanten de mogelijkheid bieden om hun business met ons volledig autonoom te beheren via digitale kanalen. Dat stelt ons tegelijk in staat om de toegevoegde waarde van de menselijke interacties te maximaliseren daar waar ze echt een toegevoegde waarde bieden.” Met die pioniersmentaliteit heeft STANLEY/STELLA ook beslist om het volledige logistieke beheer uit te besteden. Geen voorraden, dus, geen fysiek ordervoorbereiding in het bedrijf: de logistiek werd toevertrouwd aan een van de grootste specialisten in dit domein: Katoennatie.
De voordelen van het Microsoft-platform …
De bedrijfsleiders van STANLEY/STELLA realiseerden zich al snel dat IT cruciaal zou zijn om hun ambitieuze en innovatieve doelstellingen te realiseren. Alles gebeurt uiteraard ‘in de cloud’, geen servers in het bedrijf! Het bedrijf koos Microsoft Dynamics 365 Business Central als beheerssysteem en ESC als IT-partner om succes te boeken in de toekomst.
“ESC luisterde van bij het begin naar onze verwachtingen en het klikte. Het Microsoft Dynamics 365 Business Central beheersplatform dat zij voorstelden, bood een groot aantal standaardfunctionaliteiten: financieel beheer, bestellingen en aankoop, stock, rapportering,…,” legt Pierre Guissart uit.
Een ander belangrijk argument voor STANLEY/STELLA: Microsoft Dynamics 365 Business Central is stabiel, gebruiksvriendelijk en integreert probleemloos met de andere Microsoft-producten. Het samenwerkingsaspect, de integratie met Office 365 en SharePoint, de geïntegreerde rapporteringsmogelijkheden,… waren doorslaggevende factoren voor STANLEY/STELLA, temeer aangezien ESC een specialist is in Microsoft-producten. “We hebben eerlijk waar geen enkele grote ‘bug’ aangetroffen in Microsoft Dynamics 365 ”, zegt Pierre Guissart enthousiast.
… zonder de ontwikkelingen op maat te vergeten
Microsoft Dynamics 365 Business Central bood niet alleen aantrekkelijke standaardfunctionaliteiten, maar is ook uitermate geschikt voor specifieke ontwikkelingen en integratie met externe systemen, bevestigt Pierre Guissart. ESC heeft een aantal ontwikkelingen op maat uitgevoerd, van het beheer van gedrukte bestellingen tot een module voor het in ‘batch’ versturen van e-mails met verschillende varianten, allemaal geïntegreerd in Microsoft Dynamics 365 Business Central .
Een cruciale ontwikkeling van ESC: de matrixen ‘maten en kleuren’ verbonden met de artikelen in Microsoft Dynamics 365 Business Central . Die functie is uiteraard onmisbaar voor een bedrijf zoals STANLEY/STELLA: zo kunnen de gebruikers efficiënt hun bestellingen ingeven.
Bestellingen via e-business
Een tweede cruciaal element in de oplossing is e-business. ESC slaagde erin de ‘front-end’ e-business Sana Commerce in recordtijd te integreren met de ‘back-end’ Microsoft Dynamics 365 Business Central . “De implementatie van Sana Commerce met Microsoft Dynamics 365 Business Central in nauwelijks 7 weken was echt een topprestatie van ESC. Vandaag is de website volledig geïntegreerd met het orderbeheer, de stock en de facturatie in Microsoft Dynamics 365 Business Central ,” besluit Pierre Guissart.

Transparante processen via EDI
De processen bij STANLEY/STELLA zijn complex, van de productie in Bangladesh tot de aankomst van het afgewerkte product bij de klant. Vandaar dat IT volgens Pierre Guissard een essentiële rol speelt: de prijzen worden bijvoorbeeld in real time berekend in Microsoft Dynamics 365 Business Central . “Dankzij de integratie van de systemen met EDI kunnen we een belangrijke doelstelling realiseren: maximale traceerbaarheid garanderen in al onze processen.” Eerst en vooral is er de intensieve samenwerking met onze logistieke partner, Katoennatie, voor de stock en de voorbereiding van de goederen. Met een bidirectionele EDI-verbinding kon ESC de logistieke processen volledig transparant maken. En tegelijk profiteren we van het feit dat Katoennatie ook met Microsoft Dynamics 365 werkt! Het resultaat: 100% elektronische informatie-uitwisseling over de bestellingen en de voorbereiding van de goederen. Geen dubbele invoer en geen fouten meer.
Integratie met de fabrieken in Bangladesh
Ook aan de andere kant van de logistieke keten was integratie noodzakelijk. STANLEY/STELLA wilde totale transparantie met de onderaannemers in Bangladesh om volledige traceerbaarheid te garanderen tot aan de grondstoffen: het landbouwbedrijf dat het katoen produceert waarvan de producten zijn gemaakt! Microsoft Dynamics 365 wordt dus ook in de fabrieken in Bangladesh gebruikt. Dat is geen enkel probleem omdat Microsoft Dynamics 365 in de cloud werd geïmplementeerd: een internetverbinding volstaat om toegang te krijgen tot het systeem.
ESC: een betrouwbare partner
In een innovatief project van dergelijke omvang, moet je volgens Pierre Guissart in alle vertrouwen kunnen samenwerken met je IT-partner. “ESC heeft dezelfde filosofie als wij, efficiëntie en reactiviteit zijn de belangrijkste kenmerken van hun attitude. Dat gaf ons vertrouwen van bij het begin. En het resultaat is er ook: we konden onze omzet verdubbelen met een minimum aan administratief personeel!”