Remi Tack NV is gespecialiseerd in het reinigen, herconditioneren en recycleren van industriële verpakkingen. Sinds de lancering van hun Power App, spelen hun vorkheftruckchauffeurs een sleutelrol bij de registratie door de ontvangen goederen te inspecteren, wegen en catalogeren. Deze digitalisatie op de werkvloer zorgt voor een versoepeling van de hele bedrijfsflow, van aankomst over voorraad en productie tot verkoop en analyse. “Onze eerste Power App levert ons veel voordelen met een snelle, complete afhandeling en minder administratie, real time voorraadbeheer en betrouwbaardere productieplanning.”, getuigt Jurgen Lernout, Plant Manager bij Remi Tack NV.
Circulair proces
Onder de slogan ‘Ecology is our Strengh’ zet Remi Tack NV volop in op het herconditioneren van grote industriële verpakkingen, vooral IBC’s (Intermediate Bulk Container) en plastic vaten. Ze beschikken daarvoor over een grote trailervloot, drie industriële waslijnen en een eigen recyclage-afdeling. Volgens Lynn Decancq, aankoop- en verkoopmanager, is Remi Tack NV een uniek bedrijf: “In de meeste gevallen zijn onze relaties tegelijk leverancier en klant. We halen een mix van niet gereinigde verpakkingen op en leveren die gereinigd volgens hun specificaties terug, aangevuld met verpakkingen van andere leveranciers. De inkomende verpakkingen die niet aan hun eisen voldoen, kopen we aan. Niet reinigbare verpakkingen worden geherconditioneerd of, indien nodig, gerecycleerd per grondstof.”
Specifieke uitdagingen
Naast dit ongewone businessmodel zijn er nog andere specifieke uitdagingen. “Andere bedrijven hebben iets nodig, plaatsen een bestelling, krijgen het goed geleverd, controleren de levering ten opzichte van de bestelling en betalen dan de factuur. Daarmee is de transactie afgelopen. Dat is bij ons niet het geval”, vertelt Jurgen. “Wij ontvangen goederen die we nooit besteld hebben, kennen bijgevolg geen aantallen of specificaties tijdens het lossen en moeten zo veel mogelijk relevante zaken registreren. Het is voor ons dus altijd afwachten wat er binnenkomt in de receptiezone. ”
Een bijkomstige moeilijkheid is dat er, alleen al van de IBC’s, honderden varianten zijn. “Vroeger gebruikten we korte artikelreferenties, klantspecifieke technische fiches en de kennis van onze ‘anciens’. Een omslachtig en foutgevoelig proces waar zeker nieuwe mensen moeilijk weg mee kunnen. De communicatie was omslachtig met veel over en weer geloop tussen de loszones en de administratieve dienst. Eens een fout gemaakt aan het begin van het proces heeft dit een impact op de hele organisatie.” voegt Lynn toe.
“Wij hebben meer dan 3.000 artikelreferenties recent hernoemd met uitgebreide alfanumerieke digits. Deze code laat toe de producten in detail te omschrijven. Het is echter onmogelijk om in één oogopslag een IBC type ‘A23-4479-103’ bij aankomst te herkennen. Hier levert onze Power App de oplossing.”
Ook de afvalstromen moeten zeer goed worden bijgehouden. Jurgen: “Als we verpakkingen aankopen kan het zijn dat die nog resten bevatten. Om die afvalstromen goed te monitoren, stockeren, verwerken en factureren is een correcte registratie van de hoeveelheid residu van belang. De registraties zijn ook van belang voor de periodieke rapportages aan de overheid.”
Jurgen Lernout – Sitemanager Remi Tack NV
“De combinatie van de Power App met Business Central zorgt voor een betere koppeling tussen aankoop, productie en verkoop”
Power Apps als registratie-tool
Om ondanks al die hindernissen toch eenvoudig aan registratie te kunnen doen, ging Remi Tack NV samen met ESC aan de slag met Power Apps.
Er werd in Power Platform een applicatie gebouwd die ervoor zorgt dat verschillende producten snel kunnen worden gecategoriseerd. Medewerkers van de goederenreceptie gebruiken de Power App door verschillende kolommen te doorlopen met daarin alle karakteristieken van een verpakking, zoals inhoud, kraantype, soort opening en deksel, kleur, … Door op hun tablet per kolom het passende veld/eigenschap aan te klikken op basis van wat ze zien (bv 1000 liter, 2” kraan, 225mm opening met ontluchter, wit, …), wordt het product gestructureerd geregistreerd en vertaald naar een correcte artikelreferentie.
Alle heftrucks hebben ook weegvorken en via een knop in de Power App wordt het gewicht van bijvoorbeeld residu’s automatisch doorgestuurd naar Business Central. Verder nemen ze bij een beschadiging of afwijkende eigenschap van een IBC een foto via de Power App. Diverse categorieën en velden voorzien daarbij gestructureerde of vrije communicatie tussen de receptionist-heftruckbestuurder en de administratie.
Elke registratie van de receptiemedewerkers in de Power App, wordt onmiddellijk naar het ERP-systeem, Microsoft Dynamics 365 Business Central, gestuurd. Daardoor is alle data steeds accuraat en up to date. Jurgen vermeldt nog “Dankzij de 4G-conncecties met tablets en weegvorken weten we in real time wat er werd gelost. De info is betrouwbaar en zo gestructureerd dat ook de administratieve afwikkeling grotendeels automatisch verloopt.”
“We weten nu inderdaad beter wat er bij ons aankomt, en dat zorgt voor een betere communicatie met onze klanten, verbetert het zicht op onze voorraad en helpt ook de productieplanning.” Ook langs de commerciële kant heeft de Power App veel voordelen: “De combinatie van de Power App met Business Central zorgt voor een betere koppeling tussen aankoop, productie en verkoop”, besluit Lynn.
Meer dan enkel Power Apps
Remi Tack NV zet als belangrijke speler in deze nichemarkt sterk in op innovatie, daar is Jurgen sturend in: “Geknutsel en amateurisme kunnen we niet tolereren. We moeten een klantgericht en efficiënt bedrijf zijn met goede en betrouwbare systemen. Daarom zijn we de laatste drie jaar volop in ontwikkeling op vlak van technologie. We bouwen goede robuuste systemen die ons ondersteunen en die we kunnen gebruiken om ons werk optimaler uit te voeren”, aldus Jurgen.
Voor Remi Tack zijn de registraties van de Power app zeer interessant naar analyse toe: markttendensen zien en voorspellen, weten welk type verpakkingen uit welke industrie komt, … Ze zullen meer inzicht krijgen en ook voor de operatoren zelf is het prettig om te zien dat hun systemen gebruiksvriendelijke ontwikkelingen ondergaan.
Maar de ontwikkelingen gaan verder dan Power Apps. Zo heeft ESC voor Remi Tack NV ook een nieuwe transport- en productieplanning ontwikkeld in Business Central. “Morgen presenteert onze vaste Technical Consultant deze ontwikkeling aan een honderdtal ES- collega’s. De ‘Drag-and-Drop’ functies, de real time overzichten en interactieve kaarten worden er toegelicht”, vertelt Lynn.
De eerstvolgende ontwikkelingen omvatten de implementatie van een elektronische CMR voor de chauffeurs tegen eind dit jaar en de eerste analyses van de datacollectie met Power BI.
En daar blijft het niet bij. Remi Tack NV wil duidelijk blijven innoveren en optimaliseren: “Industrie 4.0 zijn we nog niet, ons machinepark is daarvoor nog te verouderd. Het heeft voorlopig dus weinig zin om ze te koppelen met Business Central. Maar wanneer er nieuwe machines komen, zullen we via sensoren veel beter weten wat er aan de hand is. Die kennis hebben we ook nodig, want we moeten vooruit. Op basis van technologie moeten we meer specifieke wasprogramma’s voorzien, we moeten nog beter weten hoe we efficiënter kunnen reinigen aan een lagere kostprijs en met minder water en energie. Enkel zo krijgen onze klanten wat ze wensen, verminderen we onze ecologische voetafdruk, kunnen we onze marges bewaren én investeringen terugverdienen”, besluit Jurgen.
Interesse in Power Apps? We helpen je graag op weg!
Ben je overtuigd door PowerApps of heb je toch nog een paar vragen?
Onze experten helpen je graag op weg. Zo kan je functionaliteiten die niet in jouw huidig pakket zitten via een Power App integreren in je ERP-software. Je werkt efficiënter en je hebt al je bedrijfsprocessen onder controle zonder logge en moeilijk te integreren maatwerksoftware.
Contacteer ons of check onze Power Apps-pagina’s voor meer informatie!