Ze zijn alle 3 van cruciaal belang om op een efficiënte manier met een B2B webshop of b2b e-commerce portal te starten. Dat vinden wij niet uit maar dat bleek uit een onderzoek van Sapio Research in opdracht van Sana Commerce. Leer waarom productdata, de juiste manager en een goed onderbouwd digitaal businessplan belangrijk zijn.
1. alle data op een rij.
87% van de ondervraagden uit het onderzoek stelt dat dit een grote uitdaging is. Hoe zorg je ervoor dat alle data kloppend is?
Het ERP-systeem is de sleutel. Deze bedrijfssoftware is namelijk de cruciale en verbindende factor. Het is dan ook belangrijk dat de data daar up to date én correct is. Daarom zien we ook vaak dat bij een ERP-implementatie meteen een b2b-webshop wordt opgezet. Onze Microsoft Dynamics 365 Business Central-consultants besteden namelijk extra aandacht om samen met jou meteen die data op te kuisen voor je nieuwe ERP. 2 vliegen in één klap dus.
De voornaamste backend-categorieën om hierbij op te focussen:
- Prijzen
- Kortingen
- Klanten
- Producten
Kies je voor een geïntegreerde B2B webshop? Dan wordt alle informatie die in je ERP-pakket staat ook gebruikt in de webshop. Daarnaast moet je ook rekening houden met de content die in de frontend online staat. Dit betekent alles dat je in de webshop hebt staan, zoals bijvoorbeeld:
- Productafbeeldingen
- Productomschrijvingen
- Banners
- Achtergrondafbeeldingen
Een ERP-systeem dat de juiste productinformatie bevat zorgt, samen met goede webcontent, voor een zo volledig mogelijke webshop en een snellere launch.
2. De juiste e-commerce manager
De trekker (en later misschien beheerder) van je e-commerce project krijgt redelijk wat uitdagingen te verwerken. Bijvoorbeeld: organisatorische weerstand binnen je bedrijf, gebrek aan afstemming tussen jouw verschillende verkoopskanalen, verschillende technologieën op elkaar afstemmen… Je hebt dus een speciaal beestje nodig om zoiets tot een goed einde te brengen.
De perfecte e-commerce manager:
- Is in staat alle stakeholders goed te managen en de interne weerstand tegen veranderingen te helpen overwinnen.
- Heeft technische kennis en zorgt ervoor dat het e-commerce platform een goede fit is binnen het bestaande IT-landschap, op korte én lange termijn.
- Heeft veel inzicht in de bestaande sales- en marketing kanalen en is in staat de nieuwe technologie te integreren met deze kanalen.
Hoogstwaarschijnlijk loopt diegene al rond binnen je bedrijf. Misschien is het wel een IT-manager met goed zakelijk inzicht. Of een marketing of sales-manager met een affiniteit voor IT. Je mag ook best wel van je implementatie-partner verwachten dat zijn consultant in bovenstaande zaken een zeer actieve rol speelt.
3. Een sterke digitale strategie en e-business-plan
E-business is niet hetzeflde als je gewone business. Het vraagt een andere aanpak, methode en kennis. Kies voor een e-business partner of online agency dat ervaring heeft om met managementteams een “digital strategy workshop” te doen. Inderdaad, met je héle managementteam. E-business is NIET iets dat alleen bij marketing moet zitten want dan is het gedoemd om te falen.
Wat moet er zoal in je e-business-plan staan?
- Concrete doelen voor je webshop of online portal.
- KPI’s / meetpunten waaraan jij gaat zien of je het online goed doet of net niet
- De verschillende doelgroepen / customer segments die je wil gaan bereiken met je platform
- De kanalen die je zal gebruiken om langs te communiceren
- Succesfactoren op vlak van klant, finance, systemen en online platformfunctionaliteiten (maak er maar een heerlijk heldere balanced scorecard van!)
- Een roadmap of fasering van je dromen en wensen want alles tegelijk dat lukt niemand.