Ook bij B2B-webshops maakt productfotografie soms het verschil tussen aankoop en bounce. We geven je een paar tips mee om de producten in je webshop alle kansen te geven.
Eigen foto’s vs. foto’s van de fabrikant
Als je producten verkoopt die je zelf niet maakt is het is natuurlijk een stuk makkelijker om de foto’s die je van de producent krijgt te gebruiken. Maar je eigen productfoto’s maken heeft ook voordelen:
- Uniformiteit: Je kan je eigen foto’s uniform maken door altijd dezelfde achtergrond te gebruiken.
- Branding: Je kan de foto’s voorzien van je eigen logo, zodat ze ook op Google Afbeeldingen gevonden worden.
- Uniek: Over Google Afbeeldingen gesproken, je onderscheidt je ook van concurrenten die allemaal dezelfde foto gebruiken
- Doelpubliek: Jouw doelpubliek is anders dan dat van je producenten. Zo verkoop je misschien bepaalde producten vooral aan particulieren.
Als dat laatste puntje voor jouw organisatie klopt, dan ben je trouwens meteen beter af met eigen foto’s. Hoewel B2B-kopers natuurlijk ook maar mensen zijn, zijn B2C-kopers meer met een foto die de decoratieve eigenschappen van je product uitlicht. Zoals hoe tegels eruitzien als ze op een terras in de tuin liggen, of hoe behangpapier past op de muur van een salon.
Materiaal
Je producten moeten er natuurlijk goed uitzien. Daar hoeft geen professionele lichtstudio bij te pas te komen. Met een kleine lichttent en een paar softboxes kan je al mooie resultaten bereiken.
Ook je camera moet niet noodzakelijke top-of-range zijn. Zorg er gewoon voor dat je controle hebt over sluitertijd, diafragma en scherpstelling. Een (online) fotografie tutorial kan ook geen kwaad.
Photoshop
Met de juiste software kan je je foto’s achteraf rustig retoucheren. Adobe Photoshop is de meest voor de hand liggende software, maar ook met gratis alternatieven zoals Picasa, The Gimp of Pixlr kan je je foto’s perfectioneren.
Branding
Zoals we in punt 1 al vertelden, uniformiteit is belangrijk. Zorg er dus voor dat je productfoto’s altijd dezelfde achtergrond hebben, liefst een neutrale kleur. We willen tenslotte dat klanten naar je producten kijken en niet naar de achtergrond.
Verder moet je ook aan SEO denken. Wil je dat je productpagina’s gevonden worden, dan moet je naast relevante productbeschrijvingen er ook voor zorgen dat je foto’s de juiste naam en alt naam hebben. Met de juiste naam bedoelen we natuurlijk keywords.
Als je deze vier punten niet uit het oog verliest, bouw je al vlug een webshop uit die je producten de aandacht geeft die ze verdienen!