De doe-het-zelf-sector zal ook in de toekomst floreren. Het wordt namelijk steeds duurder om een vakman in te huren voor klusjes. Daarom gaan mensen liever zelf klussen, natuurlijk zal de consument ook hier letten op de prijzen en allerlei andere factoren. Dat resulteert in enkele grote uitdagingen waar de DHZ mee te maken zal krijgen.
De doe-het-zelfhandelaars hebben heel wat administratie door de terugname-plichten voor verschillende artikelen en voor bijvoorbeeld de verpakkingen. Administratie van deze verplichtingen reduceren of stroomlijnen is dus een absolute topprioriteit.
Veiligheid is een erg belangrijk punt voor de DHZ aangezien de winkelpunten naast diverse zware materialen ook vaak verwerkingsdiensten aanbieden. Veiligheid voor de klant, maar uiteraard ook voor het eigen personeel. Hier moet dan ook voldoende in geïnvesteerd worden.
Premies en ecocheques zijn een interessante stimulans waar de DHZ van kan meegenieten maar al deze verschillende betaalmogelijkheden brengen kosten met zich mee. Hiermee efficiënt omgaan wint aan belang.
Binnen de doe-het-zelfzaken is er nood aan meer statistieken en inzicht in de tuinbranche. België beschikt amper over cijfergegevens van de tuinbranche in vergelijking met buurlanden. Tuin en dier vormen echter bij vele DHZ’ers een groeisegment. Meer inzicht zou dit nog kunnen versnellen.
Een laatste grote uitdaging voor de doe-het-zelfzaken is het vinden van personeel. De doe-het-zelfbedrijven moeten vaak opboksen tegen grote industriële bedrijven die interessantere loonvoorwaarden bieden aan hun personeel. Dit probleem is voornamelijk merkbaar bij de opening van nieuwe vestigingen.
Een goede administratieve oplossing biedt een antwoord op een aantal van deze uitdagingen. Bovendien laat een goed ERP systeem toe om te focussen op de andere uitdagingen en bezig te zijn met zaken doen en minder met administratie. ERP voor de bouwhandel en de technische groothandel op basis van Dynamics NAV is een veel gebruikte oplossing voor bouwhandels en de doe-het-zelf sector.