IT-leverancier Fujitsu heeft een onderzoek gedaan in België, Nederland en Luxemburg bij 1498 kantoorwerknemers naar de tevredenheid over IT en helpdesks. In dit onderzoek werden 620 Belgen ondervraagd.
Uit deze bevraging komen volgende vaststellingen aan bod:
- 28% van de werknemers heeft maandelijks last van een IT-panne.
15% van de grootste ergernissen is de instabiliteit van de systemen. - 15% van de grootste ergernissen is een trage of zelfs niet-werkende internetverbinding.
- 10% van de ergernissen zijn problemen die gelinkt zijn aan de infrastructuur.
- 10% van de ergernissen zijn problemen in verband met de apparatuur.
Wat de helpdesk betreft:
Hier vindt u de 4 grootste ergernissen waarom IT-gebruikers naar een helpdesk bellen.
- 20% belt in verband met een probleem bij een applicatie.
- 20% belt over een probleem met hun pc.
- 18% belt in verband met een netwerkstoring.
- 11% belt met de vraag om hun wachtwoord te resetten.
Hoe zit het nu met de tevredenheid over de helpdesks?
- Meer dan 36 % (1 op 3) van de Belgische werknemers is tevreden over de dienstverleningen van de helpdesks.
- 16% vindt dat de kwaliteit van de helpdesks beter kan en dus omhoog moet.
- 14% wenst meer tussentijdse status updates over gemelde problemen.
- Meer dan 11% (1 op de 10) van de Belgische IT-gebruikers wenst dat de bereikbaarheid van de helpdesks omhoog gaat of dat op zijn minst de telefoon sneller wordt opgenomen.
Besluit
Uit de bevragingen komt naar voor dat 28% van de Belgische IT-gebruikers zegt dat zijn of haar werk minstens 1x per maand vertraging oploopt door een probleem of storing in de IT-infrastructuur. Dit is voornamelijk te wijten aan instabiele systemen en storingen met de internetverbindingen. Deze 2 meest voorkomende problemen zorgen voor de meeste ergernissen.
Ook ESC heeft een onderzoek gedaan naar IT-beheer en het reduceren van downtime. Dit naar aanleiding van van ons nieuwste product, de ESC Dragon, en de bijhorende dienstverlening. Bekijk de resultaten van ons onderzoek bij Vlaamse KMO’s in het ESC kenniscentrum. U dient eenmalig in te loggen in het kenniscentrum waarna alle whitepapers, ebooks en artikels beschikbaar zijn alsook het onderzoek.