De nieuwe strategie ‘ FOOD 2015’ die FEVIA, de federatie voedingsindustrie in België, uitwerkte om de omzet van de Belgische voedingsindustrie te doen toenemen met 6 miljard euro focust vooral op het groeipotentieel uit export. Zo moet ongeveer 5 miljard uit export komen en 1 miljard uit de binnenlandse markt tegen 2015.
[more]
Door middel van deze strategie is het de bedoeling dat de Belgische voedingsindustrie van 44 miljard euro naar 50 miljard euro groeit in 2015. Dit wil zeggen dat de sector elk jaar ongeveer met 5% moet groeien om het omzetaandeel van de export te doen stijgen van 49% naar 55%. Deze stijging van 6 miljard euro wordt onderverdeeld in 5 miljard euro afkomstig van export en slechts 1 miljard euro afkomstig van de binnenlandse markt.
Uit recent onderzoek van professor Leo Sleuwaegen (K.U. Leuven en Vlerick Business School) in samenwerking met Idea Consult is gebleken dat de voedingsindustrie de laatste jaren sterker is gegroeid dan andere toonaangevende sectoren en dus uiterst belangrijk is voor de economische ontwikkeling van België. In 10 jaar tijd (van 2000 tot 2010) steeg de voedingssector met zo een 47%, terwijl andere industriesectoren gemiddeld met 18% stegen.
De voedingsexport speelt de laatste jaren zeker een rol in deze groei. In 2011 was de export reeds goed voor 49% van de omzet. Dankzij de kwaliteit van de voedingsmiddelen in België en de innovaties die de industrie heeft doorgevoerd is er bovendien meer werkgelegenheid gecreëerd.
FEVIA wil graag deze positieve trend verderzetten met de ‘FOOD 2015’ strategie. Hierin wordt gesteld dat loonkosten en de kosten voor zowel grondstoffen als energie onder controle moeten worden gehouden. Ook dat de Belgische passie voor voeding en de kwaliteit van de Belgische voedingsproducten voldoende moeten gepromoot worden. Dit zal onder andere gebeuren via een nieuwe website: food.be die als uitstalraam zal dienen om de kwaliteit van de Belgische voeding in de kijker te plaatsen.
Met een vooruitblik op deze promotie is food.be ontwikkeld door FEVIA. Dit zal als uitstalraam dienen om de kwaliteit van de Belgische voeding in de kijker te stellen.
Download de volledige ‘FOOD 2015’ – strategie op de website van vilt.