In de sector van bouwhandelaars is Bouw.Punt Ottevaere een van de koplopers wat digitalisering en ERP-integratie betreft. We spraken met zaakvoerder Stefaan Ottevaere over de voor- maar ook de nadelen ervan.
Efficiënter werken en aangenamer werken zijn de twee basisvoordelen van ERP-software en digitalisering bij Bouw.Punt Ottevaere. De klant beter kunnen bedienen, vlotter met hem kunnen communiceren en hem servicen op een persoonlijke manier die het beste bij hem past is een bijkomende sterkte.
In een vorig artikel vertelde zaakvoerder Stefaan Ottevaere al over de impact van ERP op zijn eigen mensen (zie Medewerkers moeten ‘digitaal’ omarmen voor ERP succes). Een ander aspect waar hij als ondernemer met een digitale mindset nu steeds vaker rekening mee houdt, is het niveau van zijn klanten, leveranciers en sector in het algemeen.
Het is eigenlijk nog maar pas recent dat ook klanten van de bouwhandelaar vragen om bepaalde digitale services. Zo zijn er bijvoorbeeld klanten die vragen aan Bouw.Punt Ottevaere om de productinformatie van artikelen die zij afnemen digitaal te ontvangen om te importeren in hun eigen ERP-systemen. Digitale uitwisseling van gegevens begint traag op gang te komen hoewel Ottevaere daar reeds lang de mogelijkheden voor heeft. In het algemeen is de klantverwachting op digitaal vlak nog eerder rudimentair.
Geautomatiseerde SMS- en e-mailcommunicatie over leveringen en digitale facturatie zijn standaard bij Bouw.Punt Ottevaere. Ook daar leerde men dat klanten dit nog niet écht in de vingers hebben. Men houdt er nu rekening mee dat bij nieuwe IT-initiatieven de klant zeer goed geïnformeerd moet worden over de nieuwe manier van samenwerken. Daarnaast is men extra voorzichtig om niet te snel iets nieuw te introduceren, dat vervolgens niet opgepikt wordt door de klant en verouderd is tegen dat het wel ingeburgerd geraakt.
De leveranciers van Bouw.Punt Ottevaere, bijvoorbeeld producenten van bouwmaterialen, zijn tegelijkertijd aan het digitaliseren om hun eigen werking te optimaliseren. Zij zitten echter met dezelfde vragen. Zo zetten ze bijvoorbeeld online portals op waar bouwhandelaars digitaal zaken met hen kunnen doen, maar dat verschuift de werkdruk naar de handelaar. Alle partijen rond tafel krijgen om dan bijvoorbeeld via EDI gegevens te gaan uitwisselen is de echte grote uitdaging. Zo is Ottevaere ook grote voorstander van de xml-factuur die tussen de producent en de handel kan uitgewisseld worden. De Bouw.Punt-groepering waar Ottevaere toe behoort, zet zelf ook initiatieven op om dit meer onder de aandacht te brengen. Zo gaven zo elke leverancier een score op 10 punten voor de aangeleverde prijslijsten en productinformatie.
Dat kost natuurlijk ook allemaal energie en soms duikt dan ook wel eens de twijfel op of het niet beter is om wat meer afwachtend te zijn. Tijdens ‘ERP Heerlijk Rechtuit’ op 24 september bij Microsoft gaat Stefaan Ottevaere hier verder op in.