Welke markt je ook bedient, of dit nu een doe-het-zelfzaak is of een kledingzaak, de toename van online winkelen heeft gevolgen voor iedereen. Bovendien hebben vooral vrouwen het voor het zeggen als het klussen aankomt.
De jongste generaties zijn opgegroeid met cross- en multichannel commerce (online, offline en de combinatie van de twee) waardoor ze het vanzelfsprekend vinden. Als bedrijf kan je je dus niet veroorloven om te twijfelen aan het belang van multichannel. E-commerce vergroot bovendien het belang van een sterk uitgekiend productassortiment want vergelijken was nog nooit zo gemakkelijk.
Advies, professionaliteit, informatie en communicatie worden de punten waar het verschil mee gemaakt zal worden. Zorg er dus voor dat het artikelbestand steeds goed is aangepast. Om geen tijd meer te verspillen en efficiënter te werken, beschikt onze ERP-oplossing voor bouwhandels en technische groothandels over sterk geïntegreerd artikelbeheer. Zo is het artikelbestand in slechts enkele kliks aangepast.
Vroeger was de doe-het-zelfsector gericht op mannen, nu vindt er steeds meer een vervrouwelijking plaats binnen de doe-het-zelfzaak. Een kwart van de klanten is vrouwelijk, een kwart van de klanten is mannelijk en de andere helft zijn koppels. Binnen de koppels zijn het echter de vrouwen die de beslissingsnemers zijn als het gaat over design en stijl. Daarom is het van groot belang dat bepaalde afdelingen specifiek op vrouwen gericht worden.
Voor de doe-het-zelf sector zal er altijd een toekomst zijn, aangezien het veel duurder is om een vakman in te schakelen. Mensen werken liever zelf aan hun huis en sparen hier een pak geld mee uit. Het is daarom van groot belang dat het klussen gemakkelijk en zinvoller wordt gemaakt voor de consument. Er voor zorgen dat de consument een karwei gemakkelijker gedaan krijgt is de taak van de fabrikant en de retailer.