16 oktober ging het 57ste Ufemat congres door in Dubrovnik. 81 deelnemers waaronder ESC bogen zich over de best practices in de sector van de bouwmaterialen. De voorzitter van UFEMAT lichtte 5 uitdagingen voor de sector uit, 3 van de 5 uitdagingen waren sterk gerelateerd met de golf van digitalisering die alle sectoren beroerd..
https://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/key/qwOgYGUJaRC3fv De 5 uitdagingen voor bouwhandels dubrovnik 16 10-2015 from ESC.
Het programma en de andere presentaties vind je via volgende link op de ufemat website: http://www.ufemat.eu/component/content/article/47-presentations-speakers-dubrovnik-16-10-2015
De Ufemat voorzitter schetste 5 kernpunten voor de onafhankelijke bouwmaterialenhandelaars om competitief te blijven de komende jaren. Eén ervan was het advies om de digitalisering te omarmen en tot actie over te gaan. Daarbij gaat het niet enkel over online een ordertje ingeven maar een volledige digitale aanpak van de communicatie en het zakendoen met de klanten. Dit thema kwam ook bij andere sprekers duidelijk naar voor.
Stukje advies van de Europese bouwmaterialen federatie voorzitter – heb ik niet ingefluisterd 🙂 pic.twitter.com/i9Mcj6HOQN
— Edward Claeys (@edwardclaeys) October 16, 2015
Vanuit onze contacten met klanten en prospecten is het duidelijk voelbaar dat ook bij vele spelers in Vlaanderen het nu glashelder is dat er tot actie en investeren in digitaal moet overgegaan worden. Daarbij is het belangrijk om niet onbezonnen te werk te gaan en eerst een digitale strategie uit te tekenen om stapsgewijs deze transformatie te realiseren. Een aantal bedrijven hebben we hierbij reeds geholpen en een aantal andere staan op het programma. In ieder geval zullen er heel wat bouwmaterialen de komende 12 maanden hun eerste stappen online zetten.
Digitale verandering begint in het hart van je onderneming, in je ERP-pakket voor bouw- en technische groothandel.