De doe-het-zelf heeft het administratief zwaar. CPR-regelgeving, veel betaalwijzen zoals bijvoorbeeld eco-checques, de opkomst van e-commerce, de verschuiving van het cliënteel, … Wie concurrentieel wil blijven moet zovele mogelijk administratie automatiseren. Een goed ERP systeem voor de DHZ is daarom een must. Hieronder sommen we een aantal specifieke functionaliteiten op die in de ESC ERP software verwerkt zijn specifiek voor de doe-het-zelf of bouwhandel.
Inkoop
Het aankopen van goederen daar kruipt tijd in. Dat mag ook want het juiste assortiment is van levensbelang. U wil echter bezig zijn met de samenstelling, het zoeken van de juiste producten en het analyseren van wat goed verkoopt en zo weinig mogelijk met het administratief afhandelen. Twee voorbeelden hoe de software het de DHZ gemakkelijker maakt wat inkoop betreft.
Inkooporder – Bestelbon
Stel u voor dat u 100 inkooporders naar 20 verschillende leveranciers kan sturen in 5 minuten? Het opmaken van zo een bestelbon gebeurt namelijk door middel van geïntegreerde voorraadscanning. Een werknemer scant alle artikelen in de winkel, en aan de hand van het aantal dat nog in de rekken staat vult hij/zij in hoeveel er dan effectief moeten besteld worden. De ERP houdt rekening met de populariteit van het product in een bepaalde periode om zelf aantallen voor te stellen. Alle ingescande artikelen en benodigde hoeveelheden worden daarna automatisch omgezet in inkooporders en vervolgens (al dan niet na controle) verstuurd naar de leveranciers.
Ontvangst goederen
De EAN van de geleverde goederen wordt meteen bij het lossen gescand met Dynamics Anywhere. Het aantal ontvangen goederen wordt hierdoor gecontroleerd met het inkooporder in het ERP systeem. Zo spaart u heel wat tijd uit en verlaagt u de foutenmarge drastisch.
Voorraad
Voorraad vormt voor elk bedrijf een uitdaging. Niemand wil met een euro’s verslindende grijze stock zitten die daar maar staat te staan. Het verlaagt uw liquiditeit, de items moeten regelmatig door de stocktelling gaan, kans op diefstal en andere risico’s, … Langs de andere kant is het slechte service als je klant bepaalde artikelen niet meteen kan meenemen. Hieronder twee voorbeelden van hoe de sectorspecifieke software voor Microsoft Dynamics NAV de DHZ helpt.
Artikelen
Vroeger moesten alle prijzen voor stockartikelen manueel aangepast worden. Dit is nu niet meer haalbaar aangezien prijzen regelmatig veranderen. De producten en nieuwe prijzen worden opgenomen in een Excel bestand. Deze prijsupdate wordt dan via Excel ingelezen en aangepast in het systeem. Zo wordt er meer tijd gewonnen en gebeuren en veel minder fouten. Ook de verkoopprijs wordt hier berekend aan de hand van de inkoopprijs.
Etiketten
Het is mogelijk om voor ieder product een afzonderlijk etiket af te drukken, volledig automatisch met de juiste omschrijvingen en prijzen. Deze handige functionaliteit biedt een aantal templates zo kan je kiezen of je kleine etiketten wil voor in je rekken, grotere labels voor op staanders of grote etiketten voor bij je grote grote producten op pallet. Wanneer prijzen wijzigen of er zijn promoties kan je in enkele kliks nieuwe etiketten afdrukken met deze nieuwe voorwaarden. Niet alleen handig en tijdsbesparend maar ook kostenbesparend. We zien al te vaak dat prijswijzigingen er voor zorgen dat producten niet snel genoeg opnieuw geprijsd worden waardoor ze tegen een fout tarief verkocht worden!
Verkoop
Naast een heleboel standaard verkoopfunctionaliteit is er een link aanwezig tussen verkoop en aankoop. Niet stock artikelen worden pas besteld indien er vraag naar is van de consument. Deze artikelen worden niet opgenomen in de rekken in de winkel (bijvoorbeeld tuinhuisjes). Aan de hand van een verkooporder wordt dan automatisch een aankooporder aangemaakt en kan het artikel onmiddellijk aan de klant geleverd worden zonder dit eerst te stockeren.
Shop
De sectorspecifieke software voor bouwhandel en technische groothandel biedt een volledig kassa met allerlei functionaliteiten aan op maat van de doe-het-zelfzaak. Hier kan zowel gewerkt worden met een touchscreen als met standaard toetsenborden of gespecialiseerde toetsenborden voor snel-ingave. Scannen kan natuurlijk ook. De betaling kan zowel op factuur, kassaticket als creditnota.
Kortingsbonnen
Er wordt meer en meer met promoties in de verkoop gewerkt. Alle kortingsbonnen door Promocontrol in België kunnen verrekend worden. Dit door eenvoudig de barcode in te scannen waarna alles automatisch wordt afgehandeld. De promo of kortingsbon-functionaliteit in de administratieve software verrekent trouwens correct verschillende soorten promoties zoals 3%201 acties, 3 kopen en 2 betalen, kortingen in cash,…
Voor meer info, contacteer onze experts.