E-commerce komt steeds meer in de volwassenheidsfase te zitten. Natuurlijk voor de ene sector al wat sneller dan voor de andere. Sommige sectoren hebben nog een enorm potentieel binnen de bestaande online populatie, terwijl andere sectoren zich dan eerder meer moet richten op het aantrekken van consumenten uit de ‘offline’ wereld. DHZ bleef online lang gespaard omwille van het moeilijker transport van de producten maar het tij is aan het keren.
E-commerce globaal:
46% van de Belgische internetpopulatie heeft een online aankoop gedaan in het afgelopen jaar.
Meer en meer mensen durven hun vertrouwen te leggen in e-commerce. Dat vertrouwen is gestegen van 64% naar 70% in 2012. Dankzij dit vertrouwen zullen het aantal online aankopen ook meer beginnen te stijgen. Geslacht speelt niet echt een rol: 55% van de online shoppers is mannelijk en 45% vrouwelijk. De leeftijdscategorie die eerder online kopen stemt zeer goed overeen met de doe-het-zelfdoelgroep, namelijk tussen de 28 – 43 jaar met zo een 59%.
E-commerce in de doe-het-zelfsector:
In 2012 was DHZ ongeveer goed voor 6% alle online aankopen. 26% van de surfers die iets online kocht in de Doe-het-zelf-sfeer kwam bovendien later nog eens terug (2 online aankopen per jaar voor DHZ-materiaal), 18% hield het bij een eenmalige aankoop. Slechts 3% doet het reeds frequent met 6 tot 10 online aankopen van DHZ-materiaal per jaar. Een heleboel surfers kunnen er echter geen exact aantal aankopen op kleven terwijl ze zeker zijn hiervoor reeds online geshopt te hebben.
Bij een rondvraag bij consumenten geeft 11% aan de komende 12 maanden meer online te gaan aankopen voor producten uit de doe-het-zelfzaken. Via e-commerce werd er gemiddeld €199 gespendeerd binnen de doe-het-zelfsector aan de laatste online aankoop. Terwijl de gemiddelde online aankoop ligt op €187.
De consument is best wel tevreden van de bestaande e-commerce websites met een doe-het-zelf-aanbod. Maar liefst 59% van de consumenten is zeer tevreden, 24% is gewoon tevreden, 4% is neutraal, 6% is eerder ontevreden en 8% is zeer ontevreden. 89% van de consumenten zou een doe-het-zelf website aanraden aan vrienden.
De Belgische websites doen het trouwens zeker niet slecht, maar liefst 47% van de online shoppers verkiest de Belgische websites boven de buitenlandse websites.
Voor een goed e-business platform moet het bedrijf uiteraard eerst beschikken over een op maat geïntegreerd ERP systeem. Voor de doe-het-zelf sector is onze ERP-oplossing op basis van Dynamics NAV een zeer geschikte oplossing die eenvoudig uitgebreid kan worden met e-commerce.