Als bedrijf zo efficiënt mogelijk te werk gaan spreekt voor zich.Dat laat toe om te investeren in mensen, nieuwe technologieën, groei, … ERP zag het levenslicht om nét dat te doen. Efficiënter werken door goede planning van je resources (ERP = Enterprise Resource Planning). De volgende grote efficiëntiewinst zit echter voor B2B-bedrijven in e-commerce of online verkoop, de klant is er namelijk (al een tijdje) klaar voor.
- Online bestellingen zijn sneller te verwerken: Telefonisch orders, e-mailtjes of zelfs fax (krijgt u die nog?) manueel overtypen in de bedrijfssoftware kost veel tijd, is saai werk en genereert nog meer werk administratief werk. Denk maar aan het terugbellen van de klant met lever- en beschikbaarheidsinfo.
- Minder fouten: miscommunicatie… “is dit nu 40 of 49 stuks in deze faxbestelling”, “zei de klant nu dertig of dertien aan de telefoon”, … De klant geeft zelf online zijn order in en wordt daar meteen door middel van contextuele informatie geholpen om dit zo correct mogelijk te doen.
- Alle beslissingsinfo staat online: Wist je dat B2B-kopers eerst zelf online alles willen uitpluizen voor ze contact met je nemen? Met je e-commerce of salesportal geef je hen alle middelen om zichzelf te informeren en op de bovenste plank te liggen als ze een partnerkeuze maken.
- Kennisbron voor eigen mensen: Omdat je alle info nu op je sales portaal hebt gezet voor je klant en dit heel gebruiksvriendelijk hebt gemaakt (toch?) zullen al snel je eigen mensen ook die waardevolle informatiebron ontdekken. Dubbel gewonnen!
- Tijd voor nieuwe business: Als je klant zelf zijn herhaalbestellingen ingeeft kunnen je eigen mensen tijd stoppen in het zoeken van échte nieuwe businsess of de klant beter te bedienen met zeer specifieke moeilijke problemen.
Er is echter wel één addertje onder het gras. Wie e-commerce, een sales portal of een webshop opzet NAAST zijn bestaande ERP-oplossing zal bedrogen uitkomen wat betreft efficiëntiewinst. Er zijn dan namalijk twee bronnen die gevoed moeten worden. Kies voor digitaal platform dat geïntegreerd is met je ERP. Zo integreert Sana Commerce naadloos met Microsoft Dynamics NAV wat de efficiëntie meer dan verdubbelt.