Gartner, het analyse-bedrijf achter de wereldbefaamde Gartner Hype Cycle, onthult dat de prioriteiten van CEO’s meer verschuiven naar digital business. Daarmee worden e-commerce en digital de derde-belangrijkste prioriteit.
Gartner ondervroeg CEO’s en senior executives en ondervond dat, hoewel groei de belangrijkste factor blijft, digitale transformatie een grote stijger is. ‘Corporate,’ met andere woorden strategie, partnerships en acquisities eindigen op de tweede plaats.
Gartner ondervond ook dat bedrijven die het digitale initiatief al genomen hebben, de noodzaak van een geheel nieuwe bedrijfscultuur vlugger inzien. “Dat houdt in dat CEO’s proactiever, collaboratiever, innovatiever en sterker en klantcentrischer willen gaan werken. Ze schatten het belang van een digitale en tech-centrische cultuur ook hoog in,’ aldus Mark Raskino, vice president van Gartner.
De digitale doelen
De digitale doelen van CEO’s zijn voornamelijk digitaal optimaliseren of transformeren. Groei, nog altijd de eerste prioriteit, gaat er sterk op achteruit, met een daling van 18 %. Dat betekent niet dat groei niet belangrijk meer is, aldus Raskino. Het betekent wel dat men anders gaat kijken naar groei. De nadruk komt meer te liggen op digital en samenwerking.
Digitale innovatie
Veel bedrijven, zo’n 41% van de ondervraagden, ziet zichzelf als een digitale innovatie pionier. Wat natuurlijk niet betekent dat ze dat ook zijn.
“Zaakvoerders moeten compleet toegewijd zijn aan digitale veranderingen,’ aldus Raskino. Dat betekent dus een grondige digitale strategie alvorens met echte innovatie te beginnen.
Bron: Gartner
Interesse om zelf te innoveren? Of om je bedrijf een digitale component te geven? Spring eens binnen bij ESC.