Barcodes: 40 jaar jong en een mooie toekomst!
Op 12 maart 2013 vond het GS1 FORUM 2013 van GS1 Belgium & Luxembourg plaats in The Event Lounge te Brussel. Vertegenwoordigers van handel en industrie namen deel aan het evenement. ESC was vanzelfsprekend ook aanwezig om de verdere kennis omtrent traceerbaarheid en barcodes te optimaliseren en natuurlijk om te netwerken met de aanwezige bedrijfsleiders en managers.
[more]
De barcode
De rode draad doorheen FORUM 2013 was de barcode, wiens rol nog lang niet is uitgespeeld. De GS1 barcode baant zich een weg in nieuwe sectoren, draagt bij tot betrouwbare digitale productinformatie voor de consument en het logistiek etiket blijft de key voor een vlotte goederenontvangst en traceerbaarheid. De barcode evolueert mee met de digitale (r)evolutie en draagt meer dan ooit bij tot efficiëntie in de supply chain.
Speed Docking
Distributeurs Colruyt, Delhaize, Carrefour en Makro stelden hun gezamenlijk project voor. Vanaf dit jaar spreken zij met hun leveranciers een concreet uitrolplan voor het GS1 logistiek etiket en de elektronische verzendnota af. Vervolgens stelden Mars en Heinz ‘Speed Docking‘ voor, een initiatief dat streeft naar optimalisering van de goederenontvangst. Dit initiatief gaat gepaard met een wedstrijd waar de meest efficiënte en snelle goederenontvangst bij een retailer wordt beloond.
Trustbox B2C platform
De consument heeft het in deze digitale economie steeds meer voor het zeggen. In zijn presentatie benadrukte Keynote speaker Jo Caudron (DearMedia) de veranderingen die bedrijven, merken en retailers ondervinden in hun relatie tot de markt, gedreven door mobiele, sociale en andere digitale evoluties zoals virtuele schappen, big en small data, showrooming, papierloos winkelen, enz. Laatste hoogtepunt van de dag was de voorstelling van het trustbox B2C platform als antwoord op de noodzaak aan betrouwbare productinformatie voor de consument. Met trustbox B2C kunnen bedrijven ook voldoen aan EU Verordening 1169. Elk voedingsproduct dat online wordt verkocht, moet alle data (van het etiket) ook online ter beschikking stellen van de consument, vooraleer hij online koopt. Een grote uitdaging voor alle betrokkenen. Vanaf december 2014 gaat de nieuwe verordening van kracht en zal duidelijke en uitgebreide productinformatie zowel op etiket als digitaal verplicht zijn.
Wenst u ook verder in te zetten op een efficiënte en effectieve logistieke verwerking met doordachte elektronische gegevensuitwisseling en door de juiste ICT-investeringen (ERP, CRM, BI, EDI), aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.