Assemblagebedrijven moeten kunnen betrouwen op een goed beheerde voorraad. Het ontbreken van één enkel product brengt het eindproduct, en dus de leveringstermijn, in gevaar. Een ERP die rekening houdt met voorraadbeheer is is dus onontbeerlijk:
Vooraadbeheer
Als assemblagebedrijf is voorraadbeheer vanzelfsprekend een prioriteit. Wil je je eindproduct tijdig bij de klant brengen dan moet je altijd op de hoogte zijn van wat er binnenkomt, wat er buitengaat en hoe het met je voorraad gesteld staat. Meer nog, je moet kunnen op de zaken vooruitkijken. Als je weet welk van je producten wanneer populair zal zijn, kan je tijdig voorraad inslaan. Microsoft Dynamics Business Central maakt het allemaal mogelijk.
Wat er binnenkomt
Krijg je producten van je leveranciers binnen dan houdt ons ERP-progamma niet alleen bij wat er binnenkomt, die data wordt ook meteen gedeeld met andere departementen binnen je bedrijf. Dat lijkt logisch, maar biedt in Business Central extra voordelen. Het programma houdt namelijk de kortingen van je leveranciers bij. Zo zegt het je hoeveel je van wat bij wie moet bestellen om recht te hebben op kortingen. Dat laat je toe om kosten te minimaliseren.
Meer nog, als je van een bepaald product voorraad moet inslaan, kijkt Business Central naar welke producten je nog meer bij die leverancier bestelt. Het programma vergelijkt dan de stock van die producten en laat je weten van welke je voorraad laag staat, zodat je meteen kan bijbestellen. Efficiënt, kostendrukkend en gemakkelijk.
Wat er buitengaat
Verkooporders en een eventueel kassasysteem zijn ook aan Business Central gekoppeld. Zo behou je altijd een up-to-date zicht op je voorraad. Dat betekent dat ook je verkopers op de baan altijd weten hoe het met je voorraad gesteld is. De mobiele versie van Business Central geeft hen immers een real-time zicht op je stock.
Wat er ZAL buitengaan
Business Central maakt ook gebruik van data om de toekomst te voorspellen. Zo kijkt de software naar verkoopcijfers om te voorspellen welk product wanneer zal populair zijn. Inzicht in die data betekent dat je op tijd je voorraad kan aanvullen. Zo ben je voorbereid op een plotse toe- of afname in bestellingen.
En voor assemblagebedrijven kan die tijdswinst veel voordeel opleveren. Als je op voorhand weet dat een eindproduct populair zal worden, moet je immers vaak van verschillende leveranciers bestellen.