Het lijkt wel of iedere e-business expert het over A.I. (artificiële intelligentie) en het effect ervan op e-commerce heeft. Maar meestal hebben ze het dan over de toekomst. Toch zijn er bedrijven die vandaag al A.I. inzetten om hun e-commerce proces op punt te zetten. Zo doen ze het:
Chatbots
Wist je dat 80% van alle informatieverzoeken die een klantendienst krijgt bestaat uit de vijf zelfde vragen? Meestal draaien die rond openingsuren, locaties van vestigingen, klantennummers of de toestand van een levering. Dus als een chatbot die vragen behandelt, hebben je werknemers een pak meer tijd voor andere aspecten van hun job. Of een geheel nieuw takenpakket.
Dat is dan ook een functie waarin A.I. uitblinkt. Wil je een chatbot ontwikkelen, ga je best aankloppen bij een developer zoals Faction XYZ of Clever. Zij zorgen er dan voor dat je bot precies doet wat het moet doen. En enkel wat het moet doen, want door de scope van je chatbot beperkt te houden functioneert hij goed.
Je kan ook suggestiebots implementeren. Denk maar aan Mr. More van Telenet. Die gebruikt een korte vragenlijst om klanten films of series aan te raden. Je kan dus technologie ontwikkelen die klanten aanraadt wat te kopen, gebaseerd op klantgeschiedenis of een vragenlijst.
Voorspellende software (predictive sales)
Het wordt ook steeds makkelijker (en dringender) om verkoopstrends te voorspellen. Met A.I.-programma’s weet je op voorhand welke producten je wanneer zal verkopen.
Zo heb je altijd de juiste voorraad in huis. Dat vermijdt niet alleen ontevreden klanten, maar kan ook zorgen voor voordelen bij leveranciers. Als je op voorhand in bulk kan bestellen, bekom je vaak een korting bij leveranciers.
Om nog maar te zwijgen over de marketingvoordelen als je op het juiste moment de juiste artikels kan uitlichten. Infer (Ignite) is een mooi voorbeeld van een bedrijf die deze technologie aanbiedt.
Warehouse automation
Het warenhuis van je bedrijf is vaker dan niet een hub van bedrijvigheid. Het is dan ook een departement waar A.I. vaak wordt ingezet, in de vorm van robots.
Een bekend voorbeeld is het Chinese JD.com. Het bedrijf heeft ondertussen een zevental ‘logistieke centra’ die ongeveer 200 warenhuizen opereren. Het bedrijf werkt ook aan een onbemand warenhuis, dat volledig op A.I. en robotica draait.
Ook Alibaba en Amazon investeren zwaar in geautomatiseerde warenhuizen.
Maar je hoeft niet meteen zover te gaan. Een eenvoudige chatbot kan al 80% van je klantenvragen voor z’n rekening nemen en een stukje software dat je bedrijfsgeschiedenis doorneemt helpt je met marketing en voorraadbeheer.
Zo ben je meteen mee en zet je opkomende technologie in om te groeien.