Als Dynamics partner krijgen we vaak de vraag hoe de vork nu eigenlijk aan de steel zit met CRM en NAV. Enerzijds is er Microsoft Dynamics NAV die een CRM-module bevat en anderzijds is er Microsoft Dynamics CRM waarmee je ook offertes kan maken en meer dan dat. Welke Dynamics software kiest u?
Er is een wereldwijde consensus dat CRM 20 % te maken heeft met de software en voor 80 % tussen de oren zit. Uiteraard merkt u dat de toepassingen fundamenteel van elkaar verschillen als u ze louter op papier met elkaar vergelijkt. Als we dan echter in realiteit polsen naar de noden en verwachtingen om klantenrelaties te beheren (Customer Relationship Management) dan bieden zowel de crm-module van Dynamics NAV als de volledige CRM-oplossing soelaas.
Dynamics CRM werd gebouwd met ‘mobiel’ gebruik als één van de speerpunten en dat was goed nieuws voor de sleutelgebruikers van de software, namelijk de altijd-onderweg sales en marketingmensen. Het nadeel was dat deze mensen ook data uit het boekhoudpakket of de erp-software nodig hadden die nauwelijks aanwezig was in CRM. Door veel betere koppelingsmogelijkheden is vandaag de dag dit minpunt absoluut geen drempel meer om Dynamics CRM te kiezen.
Dynamics NAV had tot voor kort als nadeel dat haar CRM module niet offline kon gebruikt worden. Dankzij de opkomst van allerlei smartphone-, tablet-, en Windows 8-apps voor ERP-oplossingen zoals mobile NAV wordt het ERP-systeem echter even ‘portable’ als bijvoorbeeld Dynamics CRM. Hierdoor worden niet alleen de typische erp-data zoals pakweg voorraad, prijzen en orders mobiel maar ook de klantengegevens uit de crm-module van Navision.
Welke oplossing moet u nu kiezen? Dat hangt sterk af van wat u wil gaan doen met uw (klanten)relaties en hoe belangrijk het is om ook andere administratieve taken te automatiseren. Een ERP-partner (zoals wij) zal uiteraard benadrukken dat een ERP nog zoveel meer kan dan alleen maar klantenrelaties, net zoals een CRM-partner terecht zal verkondigen dat het klantenbeheer veel uitgebreider is in zijn oplossing.
Indien u vragen heeft over CRM of ERP neem dan gerust contact met ons op. We bekijken graag met u wat in uw specifiek geval de beste keuze is.
Indien u twijfelt of u in deze uitdagende tijden überhaupt wel moet investeren in business software dan geef ik graag nog volgende mee. Als u nu op investeringsvlak de financiële ruimte heeft dan is er geen beter moment. U wint namelijk dubbel: misschien is het nu wat rustiger waardoor u beter dan anders kunt focussen op de implementatie van uw bedrijfssoftware. Bovendien zullen veel van uw concurrenten niet de extra adem hebben om nu te optimaliseren, wat u een groot concurrentieel voordeel zal opleveren wanneer uw business of sector opnieuw aantrekt en u de automatisering kan gebruiken om écht te accelereren en marktaandeel te winnen.